جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
«دنیا به کبوترانش پشت کرده است» منتشر شد

جدیدترین مجموعه شعر محمدرضا عبدالملکیان با عنوان «دنیا به کبوترانش پشت کرده است» از سوی نشر مروارید منتشر شد. این مجموعه دربرگیرنده سروده‌های شاعر درباره مضامین متنوع طی پنج سال گذشته است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه شعر «دنیا به کبوترانش پشت کرده است» 50 قطعه شعر سپید و نیمایی را شامل می‌شود که از سال 1384 تا 1389 سروده شده‌اند.

این سروده‌ها اغلب مضامین متنوع عاطفی و اجتماعی را به تصویر می‌کشند.

عبدالملکیان پیش‌تر در گفت‌و‌گویی با «ایبنا» درباره این مجموعه گفته بود: «در حقیقت اشعار این مجموعه درباره مضامین و موضوعات عمومی‌تری سروده شده‌اند و به نوعی ادامه دفتر شعر «ساده با تو حرف می‌زنم» به حساب می‌آیند.»

شعرهای این مجموعه همزمان با شعرهای مجموعه‌های «حالا که آمده‌ای»، «حالا که رفته‌ای» و «این کوچه را از روی رودخانه نوشته‌ام» سروده شده‌اند. این سه مجموعه سروده‌هایی درباره یک مضمون یا موضوع ویژه را شامل می‌شوند. برهمین اساس عبدالملکیان اشعار متنوع دیگرش را در دفتری مستقل گردآوری کرده است.

«چهار فصل»، «زندگی»، «تبعیدی»، «پلکان پایان»، «حرف آخر»، «پهنان نمی‌کنم»، «کارنامه»، «ملاقات»، «دیدار در مسلخ»، «دوست قدیمی»، «شاعران بی‌سبب»، «مجال جوانی»، «زن خاکستری»، «شعر آخر»، «فصل چندم»، «بچه‌های بم»، «پرنده دوم»، «توپولف»، «بدون پاسخ» و «وصیت» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند. 

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «صفحه حوادث»:
«دنیا با کبوترانش پشت کرده است
مواظب باش
زنی که به انتظار تاکسی
ایستاده است
معلوم نیست در کدام فرعی نامعلوم
از پا در می‌آید
کشته می‌شوی
به خاطر یک جفت گوشواره
و به خاطر یک رشته گردن‌بند
دور گردنت می‌پیچد
ملافه‌ای که با تو
از همه کس نزدیک‌تر بود.»

محمدرضا عبدالملکیان متولد سال ۱۳۳۱ است. نخستین مجموعه شعر او با عنوان «مه در مه» در سال ۱۳۵۴ منتشر شد. از دیگر آثار این شاعر می‌توان مجموعه‌های «ریشه در ابر»، «رد پای روشن باران»، «آوازهای اهل آبادی»، «ساده با تو حرف می‌زنم»، «گزیده اشعار»، «حالا که آمده‌ای»، «پل خواب» (منظومه بلند/ سفرنامه یوش)، «حالا که رفته‌ای» و «این کوچه را از روی رودخانه نوشته‌ام» را نام برد.

مجموعه شعر «دنیا به کبوترانش پشت کرده است» در 96 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت دو هزار و 900 تومان از سوی انتشارات مروارید منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط