یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

دانیل کلمان نویسنده پرفروش آلمانی – اتریشی از همکار سوییسی خود کریستین کراخت در مقابل انتقادهایی که به رمان تازه او با عنوان «امپراتوری» وارد شده بود، دفاع کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان ، کلمان در گفت‌وگو با نشریه «سایت» گفت: کراخت در این کتاب تازه اندیشه هایی شایسته و تمام عیار را رواج می دهد. من رمان «امپراتوری» کراخت را بسیار می پسندم و آن را اندکی پیش از انتشار مطالعه کردم اما در این رمان هیج ایدئولوژی خطرناکی را مشاهده نکردم. 

گئورگ دیتس منتقد ادبی در نقدی که بر این کتاب درنشریه اشپیگل منتشر کرده بود این نویسنده سوییسی را به دفاع از دیدگاه جهانی نژادپرستانه متهم ساخته و او را نگهبان افکار راست گرایانه دانسته بود. کلمان در ادامه اظهار كرد: انتقاد در جامعه ما فوق العاده حایز اهمیت است و می تواند کاملا نابود کننده باشد. کراخت در این رمان از دیرباز شیفته و مسحور زیبایی شناسی سیستم استبدادی است. این مساله برای من ناراحت کننده نیست اما قابل انتقاد بودن آن برای من قابل درک است. با این وجود می توان از کراخت به گونه ای انتقاد کرد که او به یک تیلو سارازین جدید تبدیل نشود. 

پس از طرح این انتقاد در اشپیگل و پیش از جانبداری دانیل کلمان از کراخت ، چند تن از نویسندگان مشهور آلمانی زبان همچون الفریده یلینک نویسنده اتریشی برنده جایزه نوبل ادبیات، اووه تیم و خود کلمان در یک بیانیه به پشتیانی از کراخت پرداختند. 

در این بین رمان «امپراتوری» موفق شد وارد فهرست رمان های پرفروش شود. این رمان در هفته گذشته در مکان هفتم جدول پرفروش ترین رمان های هفته اشپیگل و در مکان سوم جدول پرفروش ترین رمان های هفته فوکوس جای گرفت. این رمان داستان شخصیتی به نام آگوست انگلهارت است که در اوایل قرن 20 می خواهد در دریای جنوب یک امپراتوری جهانی مخصوص گیاهخواران بنا کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها