پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
انتشار كتاب جديد عليپور‌حافظي در حوزه كتابخانه‌هاي ديجيتال

كتاب «کتابخانه دیجیتال: مبادله اطلاعات» اثري از دكتر مهدی علیپور حافظی، از سوي سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، كتاب حاضر براي دانشجويان رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در مقطع کارشناسی و كارشناسي ارشد به ‌عنوان منبع اصلی درس کتابخانه‌های دیجیتالی، آشنایی با نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و سازماندهی رایانه‌ای تدوين شده است.

در اين كتاب، شناسایی کتابخانه‌های دیجیتال، زوایای وجودی، معماری، ابزارهای مورد استفاده و نیز راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال معرفي شده و در ادامه مبادله اطلاعات، مدل‌های موجود برای مبادله اطلاعات، استانداردها، زبان‌ها و تفاهم‌نامه‌های مورد استفاده برای مبادله اطلاعات در کتابخانه‌های دیجیتال توصیف شده است.

شرح پروژه‌ها و پژوهش‌های مبادله اطلاعات در عمل و آینده مبادله اطلاعات در کتابخانه‌های دیجیتال نيز از ديگر مطالب اين كتاب است.

در تدوین اين کتاب سعی شده تا از ورود کلمات با نگارش انگلیسی خودداری شود، به همين دليل اکثر کلمات انگلیسی با حروف فارسی آورده شده‌اند و در نخستین استفاده، معادل انگلیسی آن كلمه در پانویس آمده است. علاوه بر این، برای کمک به خوانندگان، دو واژه‌نامه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی نیز به ‌ترتیب حروف الفبا در كتاب آورده شده و در واژه‌نامه انگلیسی به فارسی ارجاع از اختصارات به اصطلاح‌ها نیز گنجانده شده است.

همچنین برای فهم اختصارات مورد استفاده، علاوه بر وجود پانویس، در بخش فهرست اختصارات فهرست الفبایی از اختصارات نیز ارائه شده است. علاوه بر این، با توجه به این‌که اصطلاح‌های بسیاری در متن، مورد استفاده قرار گرفته‌اند که معادل فارسی مناسب یا قابل فهمی در زبان فارسی ندارند و براي یکدست‌سازی در متن حاضر سعی شده است تا در اکثر موارد از اصطلاح انگلیسی مصطلح استفاده شود. 

كتاب «کتابخانه دیجیتال: مبادله اطلاعات» در 316 صفحه و با قيمت چهار هزار و 600 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها