شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۷
آسيب‌شناسي شعر دفاع مقدس، پله‌‌ای به سوی قله‌هاي افتخار

شاپور جوركش شاعر، مترجم و منتقد ادبی شیرازی و صاحب مجموعه شعرهایی چون «هوش سبز» و ترجمه‌هایی چون «درآمدی تاریخی بر نظریه ادبی»، آسیب‌شناسی شعر دفاع مقدس را پله‌اي براي رسيدن به قلل پرافتخار تصويرها و روايت‌هاي شاعرانه دانست.

شاپور جوركش در گفت‌وگو با ستاد خبري شانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس با بیان مطلب فوق افزود: در هشت سال دوران سخت دفاع و مقاومت و پس آن تا امروز، شاعران پا به پاي حوادث حركت كرده و در هر برهه‌اي نشانه‌هايي را در شعر خود نمايان ساخته اند، اما تنها شعر دفاع مقدس توانست در اين دوران به بالندگي برسد.

وي ادامه داد: شعر امروز دفاع مقدس راهي سخت پيش رو دارد و نسل آينده چشم انتظار هويتي است كه شاعران امروز ما آن را مي‌سرايند. 

شاعر «مثل غار بی عین اسپهبد» در خصوص آسيب‌شناسي شعر دفاع مقدس اظهار داشت: هر مقوله‌اي براي موفقيت نگاه به گذشته را مي‌طلبد و آسيب‌شناسي شعر دفاع مقدس پله‌اي است براي رسيدن به قلل پرافتخار تصويرها و روايت‌هاي شاعرانه.

وي در ادامه بين‌المللي شدن كنگره سراسري شعر دفاع مقدس را مثبت ارزيابي كرد و یادآور شد: حضور شاعران كشورهاي ديگر كنار شاعران ما ،فرصت خوبي براي تبادل فضاهاي شعري مناطق مختلف است.

وي تأكيد كرد: اما اين تبادل مقدمه‌اي مي‌خواهد؛ از جمله ترجمه شعرهاي فارسي به زبان‌هاي ديگر و ترجمه شعرهاي شاعران مهمان به زبان فارسي.

شاعر كتاب «نام ديگر دوزخ» در نقد شعر دفاع مقدس گفت: شاعران با فاصله‌اي كه از جنگ گرفته‌اند، با عقلانيت بيشتري به اين مقوله نگاه مي‌كنند، به گونه‌اي كه شعر امروز دفاع مقدس نياز به آرامش و ستايش زندگي دارد.

وي در پايان گفت: ناخودآگاه شاعر، به طور خود به خود، آنچه را که از دفاع مقدس درك كرده به او مي‌دهد؛ بنابراين بايد فضا براي پرداخت آن در ذهن شاعر مهيا باشد.

شانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس اوايل اسفندماه در استان ايلام برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها