شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
دومین مجموعه شعر صغری سلمانی‌نژاد منتشر می‌شود

صغری سلمانی‌نژاد مهرآبادی، شاعر و پژوهشگر، دومین مجموعه شعرش با عنوان «پنجره‌ای رو به...» را در دست آماده‌سازی و ویرایش نهایی دارد.-

سلمانی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ادامه از آماده‌سازی دومین مجموعه شعرش خبر داد و گفت: دومین مجموعه شعرم با عنوان «پنجره‌ای رو به...» را برای چاپ آماده کرده‌ام. شعرهای این مجموعه در قالب غزل و طی پنج سال اخیر سروده شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود 70 غزل را برای این مجموعه انتخاب کرده‌ام و بیشتر این غزل‌ها مضامین آیینی دارند، که به ویژگی‌ها و وصف ائمه‌اطهار(ع) می‌پردازند. همچنین در نظر دارم تعدادی تعدادی رباعی نیز به این مجموعه بیافزایم. این دفتر را برای چاپ به انتشارات بعثت می‌سپارم.

سلمانی‌نژاد که چندی پیش کتاب پژوهشی «صورت‌های ازلی» او پیرامون نقد کهن‌الگویی شعر معاصر منتشر و راهی بازار کتاب شده درباره این کتاب گفت: این کتاب به بررسی و تحلیل کهن‌الگو در شعر فارسی معاصر اختصاص دارد. 

وی درباره کهن‌الگو توضیح داد: کهن‌الگو یک مفهوم میان‌رشته‌ای‌ است و هم در روان‌شناسی و هم در ادبیات کاربرد دارد. آنیما، آنیموس، ماندالا، اعداد، رنگ‌ها، آب و درخت از جمله مفاهیم کهن‌الگوها هستند، که نخستین‌بار از سوی کارل گوستاو یونگ در روان‌شناسی مطرح و پس از آن وارد ادبیات شده است.

این پژوهشگر به شیوه پژوهش در این کتاب اشاره کرد و افزود: براساس نقد کهن‌الگویی برداشت‌ها و نگاه تعدادی از شاعران معاصر را نسبت به جهان پیرامون آن شاعر نشان داده‌ام. نیما یوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان‌ثالث، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، طاهره صفارزاده و سیدعلی موسوی گرمارودی شاعرانی هستند، که شعر آن‌ها از این منظر بررسی شده است.

وی افزود: این کتاب به تازگی در 266 صفحه و از سوی انتشارات دانشگاه شهید رجایی منتشر شده است و در تدوین پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها یک منبع مناسب پژوهشی به حساب می‌آید.

این شاعر از کتاب دیگرش در حوزه شعر خبر داد و گفت: تالیف کتاب «تحلیل اساطیری شعر معاصر» به پایان رسیده و تدوین و ویرایش نهایی آن‌را در دست انجام دارم. در این اثر تاثیر اساطیر ملی، مذهبی و غیرایرانی بر شعر شاعران معاصر بررسی می‌شود.

وی در پایان گفت: کتاب دیگری با عنوان احتمالی «پادشاهان یا فرمانروایان مقدس» را نیز در دست تالیف دارم. در این اثر میان شخصیت‌های اساطیری ایران و به‌ویژه شخصیت‌هایی که بیشتر در «شاهنامه» معرفی و پرداخته شده‌اند، با شخصیت پیامبران در قرآن مقایسه صورت گرفته است.

صغری سلمانی‌نژاد مهرآبادی، متولد 1357 و فارغ‌التحصیل مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی اکنون نیز به صورت پاره وقت در دانشگاه تدریس می‌کند.

نخستین مجموعه شعر او با عنوان «اشک غزل من» در سال 1388 و در 87 صفحه از سوی انتشارات بعثت به چاپ رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها