شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱
استنلی به نمايشگاه كتاب مي‌آيد

آخرین جلد از «ماجراهای استنلي» با ترجمه‌ پروين جلوه‌نژاد و با نام «استنلی دوباره صاف می‌شود» در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رمان کودکانه «استنلی دوباره صاف می‌شود» نوشته ‌جف براون با ترجمه شیما فتاحی منتشر شد.
 
این رمان، ششمین و آخرین جلد از مجموعه ‌6 جلدی «ماجراهای استنلی» است که «کتاب‌های بنفشه»، واحد کودکان و نوجوانان انتشارات قدیانی روانه بازارش کتاب کرده است. 

«استنلي» شخصیت اصلی این مجموعه، یک‌بار در اثر سقوط يک تخته‌ اعلانات، تخت و صاف مي‌شود و همین حادثه آغاز شهرت و تمایز زندگی این پسربچه است اما استنلی دل خوشی از صاف شدن و متفاوت بودن ندارد و وقتی با راه حل برادرش دوباره به شکل عادی‌اش برمی‌گردد خیلی خوشحال است اما انگار ماجراهای استنلی به این راحتی‌ها به پایان نمی‌رسد و در کتاب دیگری از مجموعه داستان‌های این پسربچه استثنایی،  دوباره صاف می‌شود!

داستان کتاب «استنلی دوباره صاف می‌شود»، با یک حادثه نادر پزشکی شروع می‌شود و استنلی دوباره مثل چند ماه قبل صاف می‌شود. پزشک خانواده لمبچاب پس از نخستین حادثه صاف شدن استنلی مطالعات زیادی در این‌باره انجام داده و سابقه این مشکل را برای اعضای خانواده می‌گوید: «صاف شدن ناگهانی ... بسیار نادر ... مدارک زیادی در دست نیست ... گزارش‌هایی از چند شایعه... آهان پیدا کردم! اولین مورد آن به قرن پنجم برمی‌گردد. در طول جنگ شخصی به نام مونگوفیرس که مشاور آتیلا هون بوده دوبار، ضربه خورده. به طور هم‌زمان و هر دو از پشت. در همان لحظه او صافی و نازکی سپرش می‌شود.»

در ادامه دکتر دن درباره علت به وجود آمدن این مشکل هم توضیح می‌دهد. او معتقد است وارد شدن به فشار به نقطه تعادل استخوانی (نون.ت.الف.) باعث این اتفاق است و یک فشار ناگهانی دیگر به این نقطه باعث می‌شود استنلی به حالت قبل برگردد اما توصیه‌ می‌کند کسی به دنبال صاف کردن استنلی نباشد و توضیح می‌دهد: «ممکن است خطرناک باشد که او را دوباره در معرض چنین فشار استخوانی قرار بدهید و در ضمن بدانید که پیدا کردن نون.ت.الف. کار ساده‌ای نیست.»

استنلی پسربچه‌ عجیبی است که با اتفاقات غیرمنتظره‌ای مثل صاف شدن ناگهانی به خوبی کنار می‌آید و حتی از موقعیت‌هایی که این حادثه در اختیارش می‌گذارد استفاده می‌کند. شاید یکی از پیام‌های نویسنده این اثر انتقال چنین نگاهی به مخاطبان اثر باشد. نگاهی که به کودکان یاد می‌دهد از ضعف‌ها و تفاوت‌هایی که با سایرین دارند بیشترین استفاده را ببرند و ویژگی‌های شخصی‌شان را بپذیرند.

استنلی صاف شده است اما تفریحات و زندگی عادی خودش را دارد. و به همراه دوست پدرش به قایق سواری می‌رود و حتی وقتی قایق بادبادنش را از دست می‌دهد او نقش بادبان را هم بازی می‌کند. استنلی از صاف بودنش استفاده‌های دیگری هم می‌کند و به نجات جان یکی از هم‌کلاسی‌هایش می‌رود. داستان نجات جان «اِما» هم نکات اخلاقی خاص ماجراهای استنلی را دارد. «اِما» دختر لوسی است که رابطه چندان خوبی هم با استنلی ندارد اما وقتی با مشکل مواجه می‌شود استنلی آماده است تا به او کمک کند. این بخش از داستان نیز گذشت و بخشش را در غالب داستانی کودکانه به خوانندگان آموزش می‌دهد.

«استنلی دوباره صاف می‌شود» مجموعه‌ای از 9 بخش به نام‌های صبح و یک اتفاق غافلگیرکننده، دکتر دن، استنلی قایق سواری می‌کند، بازگشت به مدرسه، چرا من، اِما، اِما، تو کجایی؟، قهرمان و شهرت است که ماجراهای زندگی یک پسربچه غیرعادی به نام استنلی را بازگو می‌کند.

«استنلی دوباره صاف می‌شود» به همراه تصاویر نسخه اصلی کتاب به تصویرگری «اسکات نش» در شمارگان سه‌هزار و 300 نسخه به قیمت دو هزار تومان در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه می‌شود.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 13 تا 23 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها