شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
دومین جلسه «متن‌خوانی شاهنامه» برگزار می‌شود

دومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» با سخنرانی قدمعلی سرامی، دوشنبه هفته جاری (۳ بهمن) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود. سرامی در این جلسه پیرامون ویژگی‌های انسان‌مدارانه شاهنامه سخن می‌گوید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری بنیاد فردوسی به مناسبت ثبت هزاره شاهنامه در یونسکو و آغاز هزاره دوم شاهنامه، نخستین دوره نشست‌های تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» را از ۲۶ دی و به صورت هفتگی در تالار اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آغاز کرده است.

در دومین نشست از این سلسله جلسات قدمعلی سرامی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو هیات امنای بنیاد فردوسی به ایراد سخنرانی می‌پردازد. همچنین علی‌رضا سلیمانی، از کشتی‌گیران و پهلوانان نیز در این جلسه حضور دارد.

یاسر موحدفرد، دبیر بنیاد فردوسی درباره موضوع این جلسه به «ایبنا» گفت: در این نشست سرامی با محوریت «متن‌خوانی شاهنامه» پیرامون ویژگی‌ها و مشخصات انسا‌ن‌مدارانه در «شاهنامه» صحبت می‌کند و همچنین از پهلوانان و حکمرانان ایران‌زمین در شاهنامه و ارزش پهلوانی و خردمندی یاد خواهد کرد.

وی افزود: سلیمانی نیز در این جلسه پیرامون تاثیر حماسه‌های شاهنامه در فرهنگ ایران‌زمین سخن خواهد گفت.

حضور در این نشست‌های علمی- آموزشی برای تمامی پژوهشگران و علاقه‌مندان ادب فارسی آزاد است.

قدمعلی سرامی متولد ۱۳۲۲ در رامهرمز خوزستان، دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. وی از شاگردان استادانی چون دکتر محمد معین، سیدجعفرشهیدی، عبدالحسین زرین‌کوب و ذبیح‌الله صفا بوده است.

سرامی علاوه بر شعر و انتشار مجموعه‌هایی چون «لبخند آرزو»، «با این سکوت سرخ»، «از دو نقطه تا همه چیز»، «صاف و ساده مثل آب» و «تا زدن بامداد باید خواند»، در حوزه‌ تحقیقات ادبی نیز آثاری دارد.

از جمله آثار اين پژوهشگر می‌توان به کتاب‌های «از رنگ گل تا رنج خار»، «از خاک تا افلاک»، «از هرگز تا همیشه» و «پنج مقاله درباره‌ ادبیات کودک» اشاره کرد. وی تاکنون نزدیک به ۲۰ عنوان کتاب در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان نیز تالیف کرده است.

نخستین نشست تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» با سخنرانی عزیزالله جوینی، شاهنامه‌پژوه و عضو هیات امنای بنیاد فردوسی پیرامون موضوع بررسی نسخه‌های مطرح شاهنامه به ویژه نسخه فلورانس، لنینگراد و چاپ مسکو برگزار شد.

دومین جلسه تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» با حضور قدمعلی سرامی دوشنبه (سه بهمن) از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان ولیعصر (عج)، پل امیربهادر، خیابان سرگرد بشیری، شماره هفت برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط