جمعه ۲۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
بررسی ساختاری «جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي»

چاپ نخست کتاب «جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي» نوشته دكتر سيد ميرصالح حسيني جبلي، تهيه شده توسط دانشگاه باقرالعلوم عليه‌السلام از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين نوشتار به تقابل بنيان‌هاي معرفتي جنبش‌هاي اسلامي اشاره كرده و با شناخت موج بيداري اسلامي، افق فراروي حركت‌هاي اسلامي را به نمايش مي‌گذارد.

اين پژوهش همچنین به بررسي حركت‌هاي فرا روي جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي پرداخته است و با مدل تبيين ساختاري و تفهيمي و نيز روش تاريخي ـ توصيفي، به پژوهش در قرن بيستم اندونزي اقدام مي‌کند و در صورتي كه به حوادث و جنبش‌هاي قرن قبل از آن يا بعد از آن اشاره مي‌شود، تنها به دلیل تكميل مباحث تاريخي بوده است. در غیر این صورت براي هر قرني در اندونزي نيازمند پژوهش مستقلي درباره نهضت‌هاي اسلامي در آن خواهيم بود.

بر اساس مطالب کتاب، «از مشهورترين جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي قيام البدري يا الباردي (نهضت علماي دين) است كه در ناحيه سوماتراي غربي و در قرن نوزدهم تحت رهبري امام «باندژول» به وجود آمد و هدف آن اخراج بيگانان و كفار از سرزمين‌هاي اسلامي در اندونزي بود.
با توجه به مطالب مذكور دو جنبش نهضت محمديه و نهضت‌العلماء، اكنون در اندونزي فعال بوده و تاثير زيادي در نظام سياسي حاكم بر اندونزي دارند. رژيم دست نشانده چپ‌گراي سوكارنو و رژيم راست‌گراي نظم جديد ژنرال سوهارتو با سياسي شدن جريان‌هاي فكري اسلامي و بيداري مسلمانان، خود را در معرض خطر ديده و به مبارزه عليه مسلمانان پرداختند.»

كتاب حاضر در چهار فصل سامان يافته است. نویسنده در مقدمه اين كتاب درباره طرح مساله، مفاهيم و چارچوب نظري به سامان‌دهي تحقيق مي‌پردازد. در فصل نخست به زمينه‌هاي تاريخي، اجتماعي و سياسي اندونزي اشاره و عوامل حضور و گسترش اسلام را به همراه فرقه‌ها و گروه‌هاي مختلف بيان مي‌شود. آن‌گاه واكنش مخالفان و تاثير بعضي از فرقه‌هاي اسلامي بر جنبش‌هاي اندونزي مطرح مي‌شوند.

فصل دوم به چالش‌هاي معرفتي و كلامي گروه‌ها پرداخته، بنيان‌هاي معرفتي، كلامي و فلسفي جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي را بيان مي‌كند و در نهايت به افق‌هاي فراروي جنبش‌ها و حركت‌هاي اسلامي در اندونزي اشاره مي‌شود.

«چشم‌انداز و افق‌هاي فراروي حركت‌هاي اسلامي» عنوان فصل سوم و «نتيجه‌گيري» عنوان فصل آخر اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

چاپ نخست کتاب «جنبش‌هاي اسلامي در اندونزي» با شمارگان 1000 نسخه، 480 صفحه و به بهاي 86000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط