سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
جنبش‌هاي اعتراضي «بعد از انقلاب» روايت شدند

«بعد از انقلاب» مجموعه گزارش‌های مستندی از ایوان كلیما، میلان كوندرا، نادین گوردیمر، گابریل گارسیا ماركز، ریشارد كاپوشینسكی و برخی از نویسندگان دیگر است كه با ترجمه فروغ پوریاوری منتشر شده. نقطه اشتراک اين نوشته‌ها برخی انقلاب‌ها و جنبش‌های اعتراضی قرن 20 است.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، در این اثر كه نخستین بار در سال 1984 میلادی منتشر شده بود مقالاتی از برخی نویسندگان مطرح جهان آمده است؛ مقالاتی كه گاه رنگ و بوی داستانی به خود می‌گیرند. 

در این كتاب مقالات و گزارش‌هایی از نویسندگان مختلف دنیا گنجانده شده كه با محوریت برخی از انقلاب‌ها و جنبش‌های اعتراضی قرن بیستم نوشته شده‌اند. 

علاوه بر نویسندگانی چون كلیما، كوندرا، گوردیمر، ماركز و كاپوشینسكی كه نامشان بر روی جلد كتاب آمده، آثاری از نویسندگان كشورهای مختلف چون كوبا، آلمان شرقی، آمریكا، انگلیس، چین و روسیه نیز در كتاب گنجانده شده و در تمامی آن‌ها پیامدهای انقلاب‌های جهان سوژه اصلی نویسنده برای خلق اثر بوده است.

برای مثال مقاله «پاریس یا پراگ» كه نخستین گزارش كتاب با آن شروع می‌شود درباره جنبش آزادیخواهی مردم چک با نام «بهار پراگ» است؛ دوره‌ای كه با گسترش آزادی‌های فردی و اجتماعی در این کشور همراه بود.

«سفر غایی» نیز عنوان گزارشی از گوردیمر است كه ترجمه‌ای است از مقاله‌ای با نام «The Ultimate Safari». این اثر با جملات رازآلود نویسنده آغاز می‌شود كه سبك ساده نوشتار نویسنده را به خوبی نشان می‌دهد:‌ «آن شب مادرمان به فروشگاه رفت و دیگر برنگشت. هرگز. چی شد؟ نمی‌دانم. پدرم هم یك روز رفته بود و دیگر برنگشته بود؛ اما او در حال جنگ بود. ما هم در حال جنگ بودیم؛ اما بچه بودیم؛ مثل پدربزرگ و مادربزرگ‌مان بودیم، اسلحه نداشتیم...» 

راوی ماجراهای این كتاب دختر جوان و سیاه‌پوستی است كه تا پایان ماجرا هم متوجه نمی‌شود چه بر سر مادر یا پدرش آمده است؛ مادر و پدری كه یک روز خانه را ترک كردند و هرگز بدان بازنگشتند و تمام شواهد نشان می‌دهند كه آن دو از دنیا رفته‌اند.

«نامه‌هایی به پدرم كه حالا مرده است» نوشته‌ای است كه در قالب نامه تنظیم شده است. نامه‌هایی كه در طول سال‌های 1958 تا 1970 میلادی، بین نویسنده و پدرش رد و بدل شده است و به خصوص در نامه‌های پدر خاطراتی از روزهای سخت جنگ آمده است.

«بعد از انقلاب» در 320 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه و به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات «مهرویستا» روانه بازار كتاب ایران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها