سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸
كريم زماني از اسرارنامه عطار و مثنوي مولانا مي‌گويد

شانزدهمين مجموعه از درس‌گفتارهايي درباره‌ عطار به بررسي و مقايسه‌ اسرارنامه‌ عطار و مثنوي مولانا اختصاص دارد که عصر فردا (14 دي) با سخنراني كريم زماني در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار مي‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،  كريم زماني در شانزدهمين مجموعه از درس‌گفتارهايي درباره عطار به واكاوي اسرارنامه عطار و مثنوي مولانا مي‌پردازد. 

اسرارنامه، کوتاه‌ترين منظومه‌ عرفاني عطار و شامل ۲۲ مقاله و ۹۸ حکايت است. اين کتاب داراي نکات دقيق عرفاني، شرح رموز تصوف و بيان‌کننده‌ آلام و آرمان‌هاي انساني است.

به گفته كريم زماني، مولانا حدود هفتاد هزار بيت دارد و عطار بيش از سي و چند هزار اما در اين ميان حتي يک بيت هم نمي‌توانيم پيدا کنيم که در مدح اميري باشد و اين يک مشابهت است. ديگر مشابهت اين است که سخن و پيام اين دو بزرگ از اصطلاحات و تعبيرات فني صوفيانه و کليشه‌اي و فلسفي، پيراسته است. يک شباهت ديگر ميان عطار و مولانا آن است که هر دو آثاري به نظم و نثر دارند. به همين دليل مولانا و عطار در جرگه شاعران نيستند؛ آن‌ها انديشمندان بلندمرتبه‌اي بوده‌اند که انديشه‌هاي خود را در لباس شعر مي‌گفتند. اگر بگوييم فقط شاعر بوده‌اند، ارزش آن‌ها را پايين آورده‌ايم.

كريم زماني، شارح جامع مثنوي معنوي در مركز فرهنگي شهر كتاب اسرارنامه عطار و مثنوي مولانا را بررسي مي‌کند. زماني، شارح مثنوي و غزليات شمس است. از آثار او مي‌توان به «ميناگر عشق: شرح موضوعي مثنوي معنوي مولانا جلال‌الدين محمد بلخي»، «شرح جامع مثنوي معنوي» (7 جلد) و ترجمه «سر الاسرار» اثر عبدالقادربن ابي صالح عبدالقادرجيلاني اشاره کرد.

شانزدهمين مجموعه از درس‌گفتارهايي درباره‌ عطار عصر چهارشنبه (14 دي) ساعت 16 و 30 دقيقه در مرکز فرهنگي شهرکتاب در خيابان شهيدبهشتي، خيابان شهيد احمد قصير(بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها