پنجشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
حذف كتابدار، معضلي جدي براي كتابخانه‌هاي مدارس است

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان بوشهر، حذف كتابدار را معضل جدي كتابخانه‌هاي مدارس دانست و گفت: با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري بر ترويج نهضت مطالعه، بازگشت كتابدار به مدارس با هدف ترويج كتابخواني امري ضروري است._

غلامرضا ريشهري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: كتابدار يك نيروي متخصص و حرفه‌اي در كتابخانه مدارس محسوب مي‌شود كه ادارات كل آموزش و پرورش استان‌هاي سراسر كشور براي تربيت و آموزش آنها بودجه زيادي صرف كرده‌‌اند. بنابراين، حذف كتابدار نه تنها اين هزينه‌ها را هدر داده، بلكه صدمات جدي به ميزان مراجعه دانش‌آموزان به كتابخانه و در نتيجه به فرهنگ مطالعه كشور وارد كرده است.

وي افزود: اكنون در استان بوشهر چند كتابخانه مجهز ويژه مدارس متوسطه وجود دارد كه بيش از 10 هزار جلد كتاب را در خود جاي داده‌اند. متاسفانه با حذف كتابدار، اين كتابخانه‌ها با مشكلات جدي در معرفي، تحويل و دريافت كتاب و مديريت مواجه شده‌اند.

كارشناس مسوول فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: تاكنون حدود دو سال از جايگزين كردن كتابيار (دانش‌آموز كتابدار) در كتابخانه‌هاي مدارس به جاي كتابدار متخصص مي‌گذرد اما اين اقدام هنوز نقش موثري در ميزان مراجعه دانش‌آموزان به كتابخانه نداشته است. كتابياران نه تنها فرصت كافي براي حضور در كتابخانه را براي مديريت و معرفي كتاب مناسب به دانش‌آموزان ندارند، بلكه از تخصص و دانش لازم و كافي در حوزه كتابداري نيز برخوردار نيستند.

ريشهري يادآور شد: كتابداران به دليل تحصيل در رشته كتابداري، با تمام روش‌هاي اين حوزه و همچنين چينش و وجين كتاب‌ها آشنايند. بنابراين، نسبت به منابع موجود در كتابخانه احساس مسووليت مي‌كنند و تمام تلاش خود را به‌كار مي‌گيرد تا به آن‌ها آسيبي وارد نشود و كتاب مناسب را به دانش‌آموزان معرفي كنند.

وي به نقش مهم معلمان در ترويج فرهنگ مطالعه در ميان دانش‌آموزان اشاره كرد و گفت: اگر معلمان اهل مطالعه باشند و دانش‌آموزان را نيز وادار به مطالعه كتاب‌هاي غيردرسي كنند، زمينه‌هاي ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در كشور فراهم مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط