چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۵
راهكارهاي علمي براي برقراري ارتباط موفق

بسياري از افراد در برقراري روابط صحيح اجتماعي و تعامل با ديگران سردرگم‌اند يا در تداوم اين رابطه با دوستان، همكاران، اقوام و اطرافيان خود دچار مشكل مي‌شوند. «محمود اميري‌نيا» در كتاب «چگونه ارتباط اثربخش داشته باشيم؟» با بررسي اين مسايل، راه‌كارهايي علمي ارايه كرده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مخاطبان در نخستين بررسي اين كتاب و در بخش معرفي پشت جلد، با مطالعه اين جمله كه «يك انسان شايد بتواند بدون آب و غذا زنده بماند اما بدون انسان‌هاي ديگر مي‌ميرد» تا حدي با هدف مولف اثر آشنا مي‌شوند و درمي‌يابند كه او با حياتي دانستن اين تعامل به راه‌هاي برقراري و توسعه ارتباطات اجتماعي و تعاملات بين فردي توجه دارد.

نويسنده در بخش‌هاي گوناگون كتابش با اشاره به جملاتي از بزرگان حوزه روانشناسي و رفتارشناسي ارتباطات، نكاتي را درباره توسعه و بهبودبخشي تعاملات، يادآور مي‌شود.

اميري‌نيا با اشاره به اين كه اين اثر نخستين جلد از اين مجموعه به شمار مي‌آيد، به ايبنا گفت: در اين جلد بر مباحث رفتاري و رفتارشناسي ارتباطات تاكيد داشتم و تصميم دارم جلد بعدي را درباره «هيجان ـ رفتار» و «تن ـ گفتار» كه ارتباطات غيركلامي، بخشي از آن است، بنويسم.

وي از نخستين جلد اين كتاب به عنوان مقدمه‌اي براي تاليف جلدهاي بعدي  ياد كرد و گفت: كوشيدم در نگارش اين اثر به مباحث روانشناسي، رفتارشناسي اجتماعي و مباحث مديريتي كه مي‌توانند در ارتباطات و تعاملات افراد اثرگذار باشند، توجه بيشتري كنم.

اين اثر در هشت بخش با اشاره به اين كه «ارتباط چيست؟» به بيان «مدل ادراكي ارتباط»، «نگرش و عناصر نگرش» و «گفت‌وگو قلب ارتباط است» مي‌پردازد و موضوعاتي مانند راه‌كارهاي شكست نخوردن در يك گفت‌وگو، ساختار انطباقي گفت‌وگو، مديريت زمان و رفتار غير كلامي را مي‌كاود.

نويسنده اين نوشتار با اعتقاد به اين كه براي بهبود روابط بايد مقدماتي را از نظر روانشناسان علوم اجتماعي و رفتاري دانست، به مباحث اصلي كتاب وارد و يادآور مي‌شود كه «دوري جستن از ديگران و گوشه‌نشيني راه‌حل برخورد با مسايل بين‌فردي و تصحيح روابط اجتماعي نيست، بلكه با آگاهي از اهميت ارتباط، دلايل لزوم آن، شيوه‌هاي برقراري ارتباط و مهمترين بخش، يعني حفظ اين ارتباط بايد رفتاري منطقي داشت.» 

در بخش‌هاي گوناگون اين كتاب افزون بر جداولي براي تبيين بهتر موضوع، از تصاويري كاريكاتورگونه براي القاي مفاهيم و اثربخشي بيشتر آن‌ها استفاده شده است. شكل ظاهري، اين نوشتار را به مكتوبات درسي و علمي نزديك مي‌سازد، آثاري كه عموم مخاطبان مي‌توانند از مضامين آن بهره‌مند شوند و به فراخور نيازشان از آموزه‌هاي آن در زندگي سود جويند. 

با وجود اين موضوع، استناد به آراي روان‌شناساني قديمي و مكتوباتي مانند آثار «ديل كارنگي» كه بيش از پنج دهه از زمان تاليف آن‌ها مي‌گذرد، اين پرسش را در ذهن متبادر مي‌سازد كه چرا مولف اثر كه آن را اثري تاليفي مي‌داند، از تصاوير غيربومي و جملاتي استفاده كرده كه زمان زيادي از بيان آن‌ها گذشته است. اگر روانشناسي و دانش اجتماعي را يك علم بدانيم، بايد به اين نكته نيز اعتقاد داشته باشيم كه علوم همواره در حال رشد و توسعه‌اند. بنابراين، براي استفاده بهتر از دستاوردهاي آن‌ها در قالب چنين كتابي بايد از واپسين يافته‌هاي علمي و مكتوبات انديشمندان استفاده كرد.

با وجود نكات ياد شده، كتاب «چگونه ارتباط اثربخش داشته باشيم»  متني محسوب مي‌شود كه مخاطب مي‌تواند ارتباط خوبي با آن برقرار كند و به راحتي به اهداف و رويكردهاي نويسنده پي‌ببرد و با او همراه شود.

نخستين چاپ از جلد اول كتاب «چگونه ارتباط اثربخش داشته باشيم؟» را انتشارات كتاب سمنگان با شمارگان 2000 نسخه، 95 صفحه مصور و به بهاي 3000 ريال در سال 90 منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط