پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۳
منظومه ترکی «یاشاسین شهر کیان» به چاپ رسيد

منظومه ترکی «یاشاسین شهر کیان» سروده همایون علیدوستی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. این سروده‌ها به آداب و سنن شهر کیان اختصاص دارند و همراه با ترجمه فارسی آن‌ها در کتاب ارایه شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این منظومه حدود 400 بیت شعر به زبان ترکی قشقایی را شامل می‌شود که پیرامون آداب و سنن مردم شهر کیان در دوران گذشته و خاطرات شاعر در زمان کودکی‌‌اش که از این شهر به خاطر دارد، سروده شده‌اند.

شهر کیان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری ا‌ست که در منتهی‌‌الیه رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. بنابر روایت مورخان، این شهر، روزگاری پیشگام تمدن و فرهنگ بوده و اکنون در گذر تاریخ تنها مخروبه‌هایی از بناهای آن‌ها باقی مانده است.

عليدوستي معتقد است، توجه به باورها، فرهنگ‌ها و ارزش‌های بومی، منطقه‌ای و محلی می‌تواند پشتوانه‌ای برای خردورزان آینده باشد و گسست‌های فرهنگی می‌تواند شکست‌های فرهنگی را همراه بیاورد.

از سوی دیگر سامانه فرهنگی شهر کیان، شاعر را بر آن داشته است، که به منظور پاسداشت بخشی از سنت‌ها و باورها، این منظومه را بسراید.

شاعر در سرایش این منظومه اشاره‌ای به آیین‌های مناسبتی این شهر مانند مراسم جشن‌ها یا سوگواری‌ها داشته و همچنین ضرب‌المثل‌هایی را به‌کار گرفته است.

ترجمه فارسی چند بیت از این منظومه:
«روزهای پاییزی سرشار از صفا بود
و قاصدک‌ها از آسمان می‌آمدند.
بچه‌ها می‌گفتند سرما برگشته،
سوراخ‌ها را بگیرید که دوباره زمستان آمده است...»

همایون علیدوستی متولد شهریور سال 1345 در شهر کیان است وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در زادگاه خود سپری کرد و سپس برای ادامه تحصیل به دبیرستان سیدجمال‌الدین اسدآبادی در شهرکرد رفت. الفبای شاعری را از فتح‌الله اسلامی‌نیا، یکی از شاعران شهر کیان فرا گرفت و از همین طریق به انجمن شعر و ادب عمان سامانی شهرکرد راه یافت.

علیدوستی همزمان با شرکت در جلسات و محافل شعری آن زمان یعنی سال‌های 60 تا 64 ارتباط خود را با مطبوعات آغاز کرد و اشعار او در روزنامه‌ها و مجلات نیز به چاپ رسیدند. ‏تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داده، اما از کلاس‌های محمدرضا شفیعی کدکنی در دانشگاه تهران نیز بهره گرفته است.

وی در سال 1378 کارشناسی‌ارشد خود را به پایان رساند. مسوولیت هماهنگی انجمن‌های ادبی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تدریس در دانشگاه‌ها و همکاری با واحد خبر صدا و سیمای شهرکرد از جمله فعالیت‌های او در دهه 60 تا 70 هستند.

علیدوستی در نخستین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در سال 85 به عنوان شاعر برگزیده استان انتخاب شد. وی در حال حاضر مسوولیت خانه طنز حوزه هنری استان شهر کرد را برعهده دارد.

«اشک فانوس»، «غربت نوشته‌ها»، «چشم‌ها و آینه‌ها»، «شب‌های بی‌ستاره»، «در آستان جانان»، «فصلی به رنگ عشق» و «یک سبد شقایق» عنوان برخی از آثار منتشر شده او هستند.

منظومه ترکی «یاشاسین شهر کیان» در 138 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت پنج هزار و 200 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط