سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
كتابي در باره پيشينه تاريخي تاجيك‌ها

علي‌اكبر شرفي، پژوهشگر تاريخ و مترجم از برگردان كتابي از خط سيريليك يا كريل به فارسي خبر داد. اين كتاب «تاجيكان در مسير تاريخ» نام دارد و در آن محمد جان شكوري بخارايي مجموعه مقالاتي را از پيشينه تاريخي قوم تاجيكي گردآوري كرده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، كتاب «تاجيكان در مسير تاريخ» نوشته محمد جان شكوري بخارايي به فرهنگ، تاريخ و تمدن ايران در گستره جغرافياي ايران بزرگ (خراسان بزرگ) مي‌پردازد و از تقابل فرهنگي كه قوم تاجيك به عنوان قوم ايراني با فرهنگ مهاجم روس و ازبك پيدا كرده سخن مي‌گويد.

آنچه بازگو شد بخشي از سخنان علي‌اكبر شرفي، مترجم كتاب «تاجيكان در مسير تاريخ» بود كه به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت. وي در ادامه سخنانش افزود: در اين كتاب در حوزه‌هاي زبان، فرهنگ، معيار ديني و تاريخي ايران بزرگ مقالاتي از انديشمندان و پژوهشگران تاجيک، ايراني، افغاني و روسي گردآوري شده و تلاش مي‌کند پيشينه تاريخي قوم تاجيكي را بررسي كند.

وي افزود: پيش از اين و در يك دهه گذشته انتشارات الهدي اين كتاب را منتشر كرده بود ولي محمد جان شكوري معتقد است كه كتاب چاپ شده اشكالاتي داشته و فرصت ويرايش نيز براي اين كتاب پيش نيامده بود. در اين چاپ برخي از مقالات حذف و برخي ديگر به آن افزوده شده است.

شرفي اظهار كرد: زبان، كه هويت ملي هر كشور است، تأثير بسياري بر همبستگي كشورها دارد، زبان فارسي نيز در جغرافياي ايران بزرگ مشترك بوده و اين دليل همبستگي بين كشورهايي همانند ايران، تاجيكستان، ازبكستان، افغانستان و... شده است.

وي افزود: ايراني‌ها مردمي با فرهنگ بوده و شاخصه‌ها و ويژگي‌هاي فراواني داشته‌‌اند ولي متأسفانه در دنياي امروز اين مسأله كمتر بازتاب مي‌يابد. در گذشته افغان‌ها، تاجيك‌ها و ازبك‌ها مردمي بودند كه به ايران نسبت داده مي‌شدند.

اين مترجم خط سيريليك گفت: در يكي از مقاله‌ها به اين مسأله پرداخته شده كه تاجيك‌ها تقابل و دشمني پنهاني با ازبك‌ها دارند زيرا ازبك‌ها ناسيوناليست‌اند و بسيار ملي گرايانه عمل مي‌كنند و امروزه با زبان فارسي بيگانه شده‌ و كوشش مي‌كنند بيشتر فارسي‌زدايي كنند.

وي افزود: 900 خانوار ايراني در سمرقند زندگي مي‌كنند و در بخارا نيز هنوز مردم به زبان فارسي سخن مي‌گويند. در اين كتاب نيز بيشتر مقالاتي بررسي شده كه تقابل فرهنگي بين قوم ايراني و اقوام ديگر مانند ازبك‌ها، روس‌ها و تاجيك‌ها مطرح شده است.

اين كتاب تا پيش از پايان سال 90 به كوشش انتشارات فرتاب منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها