دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۲
يدالله ثمره از سبك‌شناسي زبان مي‌گويد

هشتمين نشست از مجموعه سخنراني‌هاي مشترك فرهنگستان زبان و ادب فارسي و بنياد ايران‌شناسي با سخنراني يدالله ثمره عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي به موضوع «سبك‌شناسي زبان» اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم كه يكشنبه 25 آذر برگزار مي‌شود «يدالله ثمره»، عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي، سخنراني مي‌كند. 

سبك‌شناسي زبان شاخه‌اي از زبان‌شناسي است كه به مطالعه و بررسي كاربرد زبان در موقعيت‌هاي گوناگون مي‌پردازد و اصولي را براي توجيه علت‌هاي انتخاب كاربردهاي مختلف زبان، در موقعيت‌هاي مختلف، توسط فرد و يا گروه‌هاي اجتماعي بيان مي‌كند. 

شاخه‌اي از «سبك‌شناسي زبان» به مطالعه و بحث در ادبيات، به‌عنوان يك گونه زباني، چه شعر و چه نثر، مي‌پردازد و ويژگي‌هاي زباني مولف را بررسي و توصيف مي‌كند. اين شاخه را سبك‌شناسي ادبي (literary stylistics) مي‌نامند.
 
سبك‌شناسي آماري (stylostatistics) شاخه‌اي ديگر از سبك‌شناسي زبان است كه آمار وقوع عناصر و طرح‌هاي سبكي را در متون ادبي بررسي مي‌كند. 

سبك‌شناسي آوايي (phonostylistics) نيز نقش زيبايي‌شناختي آوا را در ارتباط با برجسته‌سازي معنا بررسي مي‌كند. به بيان ديگر، توالي آواهاي خاص، گاهي علاوه بر ايجاد نوعي موسيقي مطبوع و دل‌پسند، معني را نيز برجسته مي‌سازد. 

اين نشست  يكشنبه 25 آذر‌ماه، از ساعت 17:30 تا 19:30 در تالار محتشم بنياد ايران‌شناسي به نشاني خيابان شيخ بهايي جنوبي، خيابان ايران‌شناسي برگزار مي‌شود. 

يدالله ثمره متولد ۱۳۱۱ كرمان، دكتراى زبان و ادبيات فارسى خود را از دانشگاه تهران در سال۱۳۴۰، و دكتراى زبان‌شناسى عمومى را با تخصص آواشناسى و واج‌شناسى از دانشگاه لندن در سال ۱۹۶۸ دريافت كرد.

وي از سال 1347 به عضويت هيأت علمى دانشگاه تهران درآمد و سپس، استاديار، دانشيار و استاد دانشگاه تهران طى سال‌هاى ۱۳۶۹ - ۱۳۵۰ بود.

در كارنامه ثمره كه نخستين مدير گروه زبان‌شناسى همگانى دانشگاه تهران بوده است، مديريت پژوهشگاه گويش‌شناسى فرهنگستان زبان و ادب فارسى و دريافت لوح تقدير كتاب برگزيده سال 1366 به چشم مي‌خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط