دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۶
دفتر نخست «فردوسی‌پژوهی» منتشر شد

دفتر نخست «فردوسی‌پژوهی» مجموعه مقالاتی را در ارتباط با شاهنامه و فردوسی، به قلم گروهی از نویسندگان شامل می‌شود. این مجموعه به کوشش منوچهر اکبری گردآوری و از سوی انتشارات خانه کتاب منتشر شد. سجاد آیدنلو، نصرالله امامی، احمد تمیم‌داری، عزیز‌الله جوینی، احمد رضی و قدمعلی سرامی از جمله نويسندگان اين مجموعه هستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر 31 مقاله از پژوهشگران و شاهنامه‌پژوهان مختلف را شامل می‌شود که به کوشش منوچهر اکبری گردآوری شده‌اند.

اکبری خود دیباچه‌ای بر این اثر نوشته و در آن شاهنامه را کتاب هویت فرهنگی زبان و ادب فارسی معرفی کرده و 9 دلیل را در پاسخ به این پرسش که چرا شاهنامه پس از گذشت بیش از 800 سال هنوز بر تارک ادب حماسی جهان می‌درخشد، ذکر کرده است.

او معتقد است فردوسی، شاعر شاهان روزگار خود نبوده است. همچنین بها دادن به عقل که در دیباچه «شاهنامه» به چشم می‌خورد از خردمندی و خردباوری فردوسی خبر می‌دهد. از سوی دیگر آداب و رسوم، معارف، فرهنگ، اندیشه و تجارب یک قوم از سوی فردوسی در دوره تاریخی ثبت شده و آنان را به عنوان اصول هویت ملی- تاریخی بیان کرده است. نکته دیگری که اکبری ذکر می‌کند، معرفی شاهنامه به عنوان کتابی در ادب تربیتی و آداب تعلیم و تربیت است.

وی همچنین بر این نکته تاکید دارد که نوع داستان‌پردازی از جنبه محتوایی در «شاهنامه» بسیار بالاست و هیچ اثری از آثار حماسی جهان نمی‌تواند با آن مقابله کند. برهمین اساس داستان‌های رزمی، عامیانه، عاشقانه، شاعرانه، عارفانه، سیاسی- اجتماعی و رمزی را در این اثر می‌توان نمونه آورد. 

اکبری در پایان این دیباچه می‌نویسد: «اگر تنها هدف فردوسی پاسداری، جاودانگی، بقا و استمرار زبان فارسی باشد، باز در خور تکریم و تجلیل و نکوداشت حتی صدها برابر این خواهد بود.»

سجاد آیدنلو، نصرالله امامی، احمد تمیم‌داری، عزیز‌الله جوینی، احمد رضی، قدمعلی سرامی، محمود فولادی، محبوبه مباشری، فاطمه مدرسی، تسرین غلامی، اسحاق طغیانی، نقی فلاح‌نژاد و جلیل تجلیل از جمله افرادی هستند که مقاله‌های آن‌ها در این اثر ارایه شده است.

«خلاف آمدِ عادت در شاهنامه‌پژوهی»، «جام حکمت‌نما در شعر فردوسی»، «علی‌نامه و شاهنامه»، «حقیقت‌نویسی شاهنامه»، «بررسی و تحلیل آموزه‌های شاهنامه»، «مبانی کشورداری و شهریاری در شاهنامه»، «داستان زال به روایت فردوسی و سهروردی»، «در گریز از مارهای ضحاکی» و «دَوَران تحلیل نمادپردازی فردوسی میان بلاغت و هرمنوتیک» عنوان برخی از مقاله‌هایی هستند که در این کتاب گنجانده شده است.

دفتر نخست «فردوسی‌پژوهی» (مجموعه مقالات به قلم گروهی از نویسندگان) در 576 صفحه، با شمارگان هزار و 500 نسخه و  بهقیمت 11 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات خانه کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط