سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
دفتر یکم «حافظ پژوهی» منتشر شد

مجموع پنج مقاله و یک مصاحبه از حافظ پژوهان و حافظ‌شناسان به کوشش محمدرضا شرف در کتابی با عنوان «حافظ پژوهی» (دفتر یکم) گردآوری و از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به چاپ رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این مجموعه موضوعاتی چون موسیقی و اندیشه در شعر حافظ، پرداختن به حافظ در سفرنامه‌ها، رابطه حافظ و انسان معاصر یا ضرب‌المثل در شعر حافظ پرداخته شده است.

بهاء‌الدین خرمشاهی، حسن ذوالفقاری، رضا مختاری، محمدرضا شرف، نادره جلالی و محمدجواد ادبی افرادی هستند که مقاله‌های آن‌ها در این کتاب گنجانده شده است. همچنین مصاحبه‌ای با دره دادجو، مولف کتاب «موسیقی شعر حافظ» نیز در این اثر ارایه شده است.

«راهنمای موضوعات حافظ‌شناسی» نوشته خرمشاهی، «تاملی در باب حافظ و انسان معاصر» به قلم ادبی، «ضرب‌المثل‌های حافظ» از ذوالفقاری، «شهنشه دانش، عضد» نوشته شرف و جلالی و «حافظ در سفرنامه‌ها» (از صفویه تا پایان قاجاریه) اثر مختاری عنوان پنج مقاله این کتاب هستند.

«همگامی موسیقی و اندیشه در شعر حافظ» نیز عنوان مصاحبه‌ای با دادجو پیرامون موسیقی شعر حافظ و سمت و سوهای دیگری در شعر حافظ است.

خرمشاهی در مقاله خود با عنوان «راهنمای موضوعات حافظ‌شناسی» از انتشار بیش از 500 عنوان کتاب در زمینه حافظ شناسی طی دو دهه اخیر خبر داده و گفته است: «از این تعداد یک دهم آن‌ها قابل توجه و یک بیستم ارزشمند است.»

او همچنین در نگارش این مقاله میان دو اصطلاح حافظ شناسی و حافظ پژوهی تفاوت قائل شده و در ادامه به معرفی کتاب دو جلدی «راهنمای موضوعی حافظ شناسی» به کوشش کاووس حسن‌لی پرداخته است.

کتاب «راهنمای موضوعی حافظ شناسی» فهرست ریزموضوعی 230 کتاب منتشر شده در پیوند با حافظ تا پایان سال 1380 را شامل می‌شود.

کتاب حافظ پژوهی (دفتر یکم) در 140 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قیمت دو هزار و 800 تومان از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط