چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۹
«پشت ديوار مدرسه» به نقد گذاشته شد

رمان «پشت ديوار مدرسه» نوشته‌ حميدرضا داداشي با حضور نويسنده اثر در سراي اهل قلم خانه كتاب، نقد و بررسي شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست نقد و بررسي اين اثر عصر امروز(27 مهرماه) با حضور حبيب يوسف‌زاده، مترجم و منتقد ادبيات كودك و نوجوان و سيدمحمدحسن حسيني، شاعر و نويسنده‌ كودك و نوجوان به عنوان منتقد و حميدرضا داداشي، نويسنده‌ اين كتاب برگزار شد.
 
كتاب «پشت ديوار مدرسه» به ماجراي چند نوجوان مي‌پردازد كه در اوج درگيري‌هاي سال 57 به انقلابي‌ها مي‌پيوندند و در اين مبارزات سهيم مي‌شوند. 

سيدمحمدحسن حسيني در اين نشست با اشاره به اين‌كه اين داستان، متني روان و صميمي دارد گفت: نمي‌توان اين اثر را رمان دانست؛ زيرا در رمان «المان»‌هايي وجود دارد كه در داستان بلند به چشم نمي‌خورد و تعريف اين دو را از هم متفاوت مي‌كند، به همين دليل اين اثر را داستان بلند مي‌خوانم.

وي گفت: موضوع انتخاب شده براي اين رمان ـ با توجه به حوادث انقلاب ـ از سوي نويسنده، موضوعي دشوار است و سختي‌هايي دارد كه پرداختن به آن شجاعت و توانايي مي‌خواهد كه نويسنده‌ در اين اثر اين شجاعت را به كار برده است.

حبيب يوسف‌زاده، نيز با اشاره به اين‌كه داستان نقاط تيره و روشني دارد كه در كنار هم رگه‌ها و طيف زيبايي مي‌سازند، گفت: نويسنده در اين اثر بسيار خوش‌تكنيك عمل كرده و از تعابير شاعرانه‌ زيبايي استفاده كرده است؛ در عين حال، برخي از شخصيت‌هايي را كه مي‌توانستند فرازي در داستان ايجاد كنند، بدون بهره‌گيري كامل از ظرفيت‌هايشان رها كرده است.

وي با اشاره به اين‌كه احساس مي‌كنم داستان قدري شتابزدگي دارد، گفت: در اين داستان، خلا‌ءهايي احساس مي‌شود كه نويسنده مي‌توانست به آن بپردازد تا فرازهايي به‌ياد ماندني ايجاد كند. اما در كل كار كردن در حوزه‌ انقلاب كاري قابل تقدير است.

از حميدرضا داداشي تا كنون كتاب‌هايي چون مجموعه داستان «عزيز خانم» و پنج كتاب با عنوان «100 پند و حكايت» درباره ائمه معصوم(ع) براي نوجوانان منتشر شده است. 

گزارش كامل اين نشست متعاقباً منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها