چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
«گزیده آثار مولانا» به کوشش بقایی نائینی منتشر شد

«گزیده آثار مولانا» به کوشش بقایی نائینی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. این اثر گزینشی از «مثنوی معنوی»، «غزلیات شمس»، «فیه مافیه» و رباعیات مولانا را شامل می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «گزیده آثار مولانا» در آغاز مقدمه‌ای مختصر پیرامون زندگی مولانا و آشنایی او با شمس تبریزی را شامل می‌شود.

مولف معتقد است «مثنوی معنوی، غزلیات شمس و فیه مافیه، دریا به دریا، باده ناب عارفانه است که سرمستان عالم معنا را مستی مضاعف می‌دهد.»

برهمین اساس بقایی نائینی با هدف آشنایی بیشتر مخاطب جوان با آثار کلاسیک به گزینش این آثار پرداخته است، هرچند نویسنده در این اثر هیچ اشاره‌ای به نحوه گزینش غزل‌ها، مثنوی‌ها، رباعی‌ها یا حکایت‌های مولانا نکرده است.

«گزیده‌ مثنوی معنوی»، «گلگشتی در ابیات مثنوی معنوی»، «گزیده دیوان شمس»، «گزیده فیه مافیه» و «گزیده رباعیات» عنوان بخش‌های کتاب هستند و در هر بخش طبق گفته مولف «تلخیصی موجز از آثار گران‌سنگ خداوندگار شعر عرفانی پارسی» ارایه شده است.

در بخش «گزیده مثنوی معنوی» حکایت‌هایی چون «پادشاه و کنیز»، «خلیفه و لیلی»، «نحوی و کشتیبان»، «بازرگان و طوطی»، «موسی و شبان» و «تشنه و آب» آمده است. «گزیده دیوان شمس» نیز 110 غزل از غزلیات شورانگیز مولانا را شامل می‌شود. در انتهای کتاب نیز واژه‌نامه‌ای آمده و در آن معنی 51 لغت دشوار از میان گزیده آثار مولانا ارایه شده است.

این کتاب مجلدی از مجموعه 120 جلدی «تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی» انتشارات سوره مهر است و تاکنون گزیده‌هایی از آثار سعدی، عطار نیشابوری، نظامی گنجوی و شاهنامه فردوسی از این مجموعه به چاپ رسیده‌اند.

اسدالله بقایی نائینی متولد سال 1327 در نایین است و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت ادامه داده است.

«شام سرزمین تاریخ» (سفرنامه سوریه)، «ز ملک تا ملکوت» (سفرنامه حج)، «هندو هندو» (سفرنامه هندوستان)، «بوی جوی مولیان» (سفرنامه سمرقند و بخارا)، «کربلایی که من دیدم» (سفرنامه عتبات عالیات)، «سرزمین تزارها» (سفرنامه روسیه)، «سفر اصفهان» رمان «سیاووشان»، «سهراب رستم»، «سهراب تهمینه»، «قرابه خورشید» (مجموعه شعر)، «در پیچ و تاب زلفش» (شعر)، «کوثر عشق» (زندگی‌نامه حضرت فاطمه)، «شیخ بهایی در آینه عشق» و «کجاوه سخن» (گزیده هزار ساله نظم و نثر فارسی) از آثار منتشر شده او هستند.

«گزیده آثار مولانا» در 244 صفحه، شمارگان دو هزار و 500 نسخه و قیمت سه هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط