شنبه ۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۸
حسين پاينده: رمان محبوب‌ترین نوع ادبي معاصر است

رمان زمانی به وجود آمد که تعریف جدیدی از زندگی ارائه شده بود و بر همین اساس، رمان محبوب‌ترین و جوان‌ترین نوع ادبی روزگار ما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان تهران، حسین پاینده ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نخستین جلسه تدریس «درآمدی بر رمان»، درباره پیدایش نوع ادبی رمان گفت: رمان زمانی به وجود آمد که تعریف جدیدی از زندگی ارائه شده بود و بر همین اساس، محبوب‌ترین و جوان‌ترین نوع ادبی روزگار ما محسوب می‌شود. 

وی در تعریف این نوع ادبی يادآور شد: رمان عبارت است از روایت داستانی "منثور و مطول" که در آن شخصیت‌ها و رویدادها بازنمایی کننده زندگی واقعی اند. رمان ، برخلاف دیگر انواع ادبی، پیوسته در حال تغییر و تحول است و به عبارتی پیوسته با تخریب خود، شکل‌های جدیدی می‌آفریند . 

پاینده در ادامه درس «رمان (1)» که به "رمان در مكتب رئالیسم" اختصاص دارد، به تفاوت "رمان" و "رمانس" اشاره کرد و افزود: در "رمانس"، شخصیت‌ها سیاه و سفیدند، در حالیکه شخصیت‌های "رمان"، خاکستری‌اند . کار منتقد به هیچ وجه تأیید یا رد یک شخصیت داستانی نیست، بلکه او وظیفه دارد شخصیت‌ها را به زندگی واقعی نزدیک کند و میزان شبیه بودن آنها را به آدم‌های واقعی مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: در رمانس، اشخاص با ویژگی‌های مطلق اخلاقی‌شان شناخته می‌شوند، ولی رمان به اشخاص ، شخصیت فردی می‌بخشد.

پاينده سپس به تاریچه رمان پرداخت و گفت: "رمانس" از قرن شانزدهم شروع شد و از قرن هیجدهم با آمدن نوع تازه "رمان"، از نفوذ آن کاسته شد. باختین می‌گوید: پرداختن به رمان سخت است ، چون پیشینه خاصی ندارد و در واقع یک شکل ادبی در حال رشد محسوب مي‌شود.

سلسله درس های «رمان (1)» با محوریت موضوعي «رمان رئالیستي»، طی 10 جلسه و سه‌شنبه هرهفته رأس ساعت 17 در حوزه هنری استان تهران برگزار می‌شود. دکتر حسین پاینده در این جلسات کتاب «نظریه‌های رمان» را تدریس می‌کند.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط