سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
«خردنامه صدرا» به شماره 64 رسيد

شصت و چهارمین شماره فصلنامه علمی - پژوهشی «خردنامه صدرا» به سردبیری آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر و روانه بازار نشر شد. اين مكتوب با هدف انتشار آثار و مقالات برجسته علمي - پژوهشي در حوزه فلسفه اسلامي و تلاقي افكار استادان و علاقه‌مندان مباحث فلسفي منتشر مي‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،فصلنامه «خردنامه صدرا» به انتشار مقالات و تحقیقات پژوهشی در حوزه فلسفه و علوم عقلی به طور عام و فلسفه اسلامی به طور خاص می‌پردازد که در این میان آثاری که به بررسی، تحلیل و نقد در حوزه «حکمت متعالیه» اختصاص دارند، از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

سردبير و مدير مسوول «خردنامه صدرا» در سرمقاله هر شماره به بررسي مهم‌ترين موضوعات جامعه مي‌پردازد. سرمقاله اين شماره به تقليل وزارت‌خانه‌ها اختصاص يافته است. وي درباره اين رخداد جديد مي‌نويسد: «از رخدادهاي اداري جديدي كه در تابستان امسال روي داد، يكي تقليل وزارتخانه‌ها و سبك كردن دولت و دستگاه اجرائي، و به تعبيري ديگر، سبك كردن بار سنگين هزينه‌هاي عمومي از دوش مردم بود. در اين ترسيم بناي قوه مجريه، چند وزارتخانه مستقل زمان پيشين، در هم ادغام و به صورت يك وزارتخانه درآمدند؛ از جمله وزارت راه، كه در وزارت مسكن مندرج و تحت عنوان سنگين "وزارت زيربنائي" قرار گرفت و همچنين وزارتخانه‌هاي ديگري كه در يك وزارتخانه ادغام شدند.
تمام اين تحولا‌ت و تغييرات اداري علا‌وه بر آن كه مي‌توانند تاثيراتي اجتماعي نيز از خود باقي بگذارند، اين اثر و فايده را دارند كه نگاه و بينش كارگزاران ملت را هم نشان دهند و آينه برداشت‌ها و عقايد و باورهاي مسوولا‌ن تدوين قانون مزبور باشند، زيرا تاسيس وزارتخانه يا سازمان و يا نهادي، نشان‌دهنده توجه خاص و تمركز دولت روي آن محور و ضروري دانستن آن و ترجيح آن بر ديگر گزينه‌ها و يا محورهاست.
نامگذاري نام و عنوان "وزارت زيربنايي" بر دستگاه عريض و طويلي كه راه و جاده يا مسكن و خانه براي مردم مي‌سازد نيز نشان‌دهنده اعتقاد دولت به بنيادي و زيربنايي بودن مسكن و راه است، تا از اين راه مردم بتوانند در رفاه باشند و تامين رفاه مردم، خود زيربنايي براي ديگر فعاليت‌ها و نهادهاي اجتماعي مي‌شود.
كلمه "زيربنا" كه در ادبيات سياسي قرون اخير به كار مي‌رفته است در برخي فلسفه‌ها و انديشه‌هاي اجتماعي نيز سابقه دارد. مثلا مكتب كمونيسم و انديشه فلسفه مادي آن، اقتصاد را زيربناي ديگر نهادها از جمله فرهنگ و مذهب و سياست مي‌دانست و پديده‌هاي ديگر اجتماعي و تحولا‌ت و تغييرات تاريخي را نتيجه اقتصاد و روابط سرمايه‌دار و كارگر مي‌پنداشت. مكتب ليبراليسم هم براي خود عناصري زيربنايي دارد و نهادهاي ديگر را فرع بر آن و نتيجه آن مي‌انگارد.»

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در ادامه به تلاش‌هاي برنامه‌ريزان و قانون‌گذاران و مجريان آن اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: «در يك تحليل ساده ولي باور نكردني، چنين به نظر يك ناظر بي‌طرف مي‌رسد كه در كشور و در نظر برنامه‌ريزان و قانون‌گذاران و مجريان آن، سنگ و سيمان يا آسفالت و جاده ـ‌و در نماد خارجي آن مسكن و جاده‌ـ زيربناي حيات انساني مردم است و با تامين آن، همه شوون انساني انسان از جمله اخلا‌ق و غيرت ملي و همت در سازندگي و عزت و تفوق در ميدان سياست و بين‌المللي تا طي مراحل و حفظ استقلا‌ل و تربيت جوانان براي مقابله با خطرات فكري و عقيدتي و رشد انساني و منش والا‌ي توحيدي ـ‌و اگر حمل بر طنز و هزل نباشد‌ـ فرهنگ و فلسفه و انديشه و حكمت نظري و عملي، همه و همه پديده‌هاي روبنايي هستند كه سرچشمه از مسكن و راه مي‌گيرند.
گوئي دولت بر اين باور است كه در كشوري كه اين دو پايه اصلي تامين شده باشد، دستگاه‌ها و نهادهاي ديگر ـ‌از جمله نهادهاي فرهنگي كشور‌ـ مي‌توانند بهتر به اهداف نشر فرهنگ و دانش بپردازند! بر اين قياس و علي‌القاعده، كشورهاي خصم جمهوري اسلا‌مي هم بايد بجاي تشكيل گروه‌هاي انديشه‌پرداز و فلسفه‌ساز براي براندازي نظام‌هاي مردمي و اسلا‌مي، همچون ايران در پستوي دانشگاه‌هاي خود و خرج و بذل بودجه‌هاي ميليارد دلا‌ري ـ‌كه به اشتباه! هرروز به آن مشغولند‌ـ بايستي به ساختن جاده و مسكن بپردازند تا با اين كار خود زيربناي سياست بين‌المللي خود را استوار ساخته باشند!
مسلما پاسخ همه مسوولين و خردورزان و انديشمندان جامعه، به اين پرسش خيال‌انگيز، منفي است و پيداست كه هيچ‌كس اموري مادي همچون جاده و راه‌هاي كشور را كه صالح و طالح از آن بهره مي‌گيرد ـ‌جز براي اموري مانند تجارت و حمل و نقل‌‌ـ زيربنايي نمي‌داند و همه مي‌دانند كه جاده و راه، اجراي انواع جرايم و جنايات را نيز تسهيل مي‌كند و اين "خدمات زيربنايي" همان‌گونه كه "تعاون بر برّ و تقواست"، "تعاون بر اثم و عدوان" نيز هست و مجرمين و خائنين به وطن نيز مانند ابرار و اخيار از همين خدمات بهره مي‌برند.
خوب است كمي بينديشم و شعر مولا‌نا را كه مي‌گفت: "اي برادر تو همان انديشه‌اي" و گفتار قرآن و پيشوايان و حكيمان زمان را كه اساس صلا‌ح جوامع انساني را حكمت و اصلا‌ح فكر و روح دانسته‌اند، به ياد بياوريم و وزارت زيربنايي واقعي را كه تلفيقي از دستگاه‌هاي آموزش دانش جوانان و ارشاد و تربيت آنهاست، تاسيس كنيم كه اگر جوان اين ملت درست تربيت شده باشد، مشكل مسكن و راه، خود به خود و به آساني حل خواهد شد و صدها مشكل و مساله ديگر. پس چرا مسوولين به دنبال يافتن زيربناهاي واقعي نباشند و به دام اصطلا‌حات و بينش‌هاي دشمنان بيفتند؟»

شماره شصت و چهارم «خردنامه صدرا» با مقاله دكتر مقصود محمدي و با عنوان «حركت جوهري، طبيعت بي‌قرار يا طبيعت ناپايدار» ادامه مي‌يابد. « نتايج حركت جوهري در اخلاق» از دكتر ‌عبدالعلي شكر‌، «هويت انساني در انديشه صدرالمتالهين» از دكتر زهرا خزاعي، «نگاه نقادانه صدرالمتالهين به تعريف نفس مشائيان» نوشته دكتر مرضيه اخلا‌قي و «تفكر فازي فلسفه صدرايي» اثر دكتر طوبي كرماني و محمدحسن يعقوبيان، از ديگر مقالات به چاپ رسيده در اين فصلنامه‌اند.

همچنين «احتجاج ايمانوئل كانت و مكس بلك له نظريه اصالت وجود ملاصدرا»، به قلم دكتر ميرسعيد موسوي كريمي و «مصداق‌سنجي مباحث سهروردي در رابطه با اصالت وجود و ماهيت‌»، كار مشتركي از دكتر عباس شيخ‌شعاعي و باقر گرگين، مقالات ديگر اين شماره «خردنامه صدرا» را تشكيل مي‌دهند.

در انتهاي اين شماره فصلنامه، طبق روال هميشگي آن، چكيده‌اي از مقاله آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي با عنوان «زندگي، مكتب، و شخصيت صدرالمتالهين» و خلاصه چكيده مقالات به انگليسي، خلاصه سخنراني‌هاي برگزيده پانزدهمين همايش بزرگداشت حكيم صدرالمتالهين شيرازي(ملاصدرا) كه در اول خرداد سال جاري برگزار شده بودند نيز به چاپ رسيده‌اند. 

انتشار فصلنامه «خردنامه صدرا» از بهار 1374 به مدیر مسوولی و سردبیری آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای آغاز شده است و اين فصلنامه تاکنون به‌طور منظم منتشر می‌شود. «خردنامه صدرا» از شماره 45 دارای درجه علمی - پژوهشی شده است.

شصت و چهارمین شماره فصلنامه علمی - پژوهشی «خردنامه صدرا» با 144 صفحه و بهای 15000 ريال راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط