چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
نگرانی جامعه آشوریان از تحریف تاریخ در کتب درسی ترکیه

وزارت آموزش ملی ترکیه در چاپ سوم یک کتاب تاریخ درسی، آشوریان را به عنوان خیانت کارانی توصیف کرده که علیه ترکیه دست به شورش زده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) در شرایطی که مناسبات ترکیه با سوریه بر سر اعتراضات داخلی این کشور طی ماه‌های اخیر رو به وخامت گذاشته و چالش تاریخی ترکیه با ارمنستان بر سر کشتار ارامنه نیز بعد از ناکامی پروتکل‌های صلح طرفین وارد مرحله جدیدی شده، آژانس خبری بین‌المللی آشوریان( آینا) روز دوشنبه گزارش کرد که چاپ سوم کتاب تاریخ کلاس دهم مدارس ترکیه حاوی تحریف‌های جدی درباره تاریخ آشوریان است.

این خبرگزاری گزارش کرد: دولت کنونی ترکیه در چارچوب تلاش‌های سازمان‌یافته خود برای انکار کشتار جمعی ارامنه – آشوریان، ارامنه و یونانی‌های مدیترانه - در طول جنگ جهانی اول، از تحریف وقایع تاریخی از طریق وارونه نشان دادن قربانی و مقصر ابایی ندارد، اقدامی که آلمان‌ها آن را «زخم خنجر از پشت» تعبیر می‌کنند.
 
در ادامه این گزارش آمده است:  حدود نیمی از جمعیت آشوریان در اثر گرسنگی یا بیماری در جریان زنجیره‌ای از کشتار‌ها توسط حکومت ترکیه عثمانی در جریان جنگ جهانی اول کشته شده‌اند.

روزنامه «تودی زمان» چاپ ترکیه نیز در مقاله ای با عنوان «گفتمان تبعیض آمیز در کتاب‌های درسی تاریخ آشوریان را نگران کرده» به بخش‌هایی از این کتاب درسی که وقایع در آن تحریف شده، پرداخته است. به نوشته این روزنامه، در بخش «جنگ جهانی اول» این کتاب تاریخ، آشوریان به عنوان کسانی معرفی شده‌اند که با همکاری با قدرت‌های بزرگی مانند روسیه، به ترکیه خیانت و از پشت به آن خنجر زده اند. 

«تودی زمان» می‌نویسد: « همچنین در بخش دیگری از این کتاب تاریخ، به ابعاد اجتماعی رابطه جامعه آشوریان با دولت ترکیه اشاره و دلایل اقتصادی به عنوان عامل مهاجرت آنها به اروپا تلقی شده است ولی این واقعیت از جنبه منفی در کتاب منعکس شده و آشوریان به عنوان ابزار تحقق اهداف سیاسی اروپا نگریسته شده اند که منافع اروپا تعیین کننده مناسبات آنها با ( دولت) ترکیه است.»

همچنین، بیش از 12 سازمان آشوری در ترکیه و خارج آن طی نامه‌ای سرگشاده به وزارت آموزش ملی ترکیه، نسبت به مطالب این کتاب درسی ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده اند که این مطالب ناقض بند 2 فصل 26 اعلامیه حقوق بشر ملل متحد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها