سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
«نان كامل، نان سبوس‌دار» در راه كتابفروشي‌ها

جلد هشتم دانش‌نامه‌ «تغذيه، طب قرآني و اهل بيت(ع)» با عنوان «نان كامل، نان سبوس‌دار» به زودي راهي بازار نشر خواهد شد.-

محمد دريايي، مولف دانش‌نامه‌ «تغذيه، طب قرآني و اهل بيت(ع)» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه اين كتاب با استناد به آيات قرآني، روايات و احاديث ائمه‌اطهار(ع) به استفاده از نان كامل(نان سبوس‌دار) براي پيشگيري از ابتلا به انواع بيماري‌ها تاكيد دارد، اظهار كرد: برخي از بيماري‌هاي رايج، ناشي از نبودن سبوس و فيبر در نان است. اگر سبوس را كه جزيي از گندم است، از آن جدا نكنيم و به مصرف چارپايان نرسانيم، بيش از شانزده نوع از املاح معدني و ويتامين‌هاي مختلف مانند ويتامين‌هاي گروه B و انواع ريزمغذي‌ها مانند روي، آهن، مس، منيزيم و پتاسيم وارد بدن مي‌شوند كه سلامتي بدن را تضمين مي‌كنند.

وي با اشاره به اين كه بسياري از مردم چون اطلاعي از فوايد و ويتامين‌هاي موجود در سبوس ندارند، آن را به راحتي دور مي‌ريزند، ادامه داد: در روايات مذهبي به كرات مشاهده مي‌شود كه پيامبراكرم(ص) از نان كامل(نان سبوس‌دار) استفاده مي‌كردند و در كتاب‌هاي مذهبي اهل سنت و شيعه نيز به دفعات مكرر به استفاده از نان كامل تاكيد شده است.

دريايي يادآور شد: ائمه معصومين(ع) نيز با پيروي از پيامبر اكرم(ص) و الهامات رباني از نان كامل استفاده مي‌كردند. همچنين در طب سنتي شيعيان، مانند طب ابوعلي ‌سينا، طب جورجاني و طب رازي نيز تاكيد بسيار زيادي به مصرف نان كامل شده است.

متخصص علوم زيستي و گياهان دارويي افزود: امروزه در اروپا پس از گذشت هفتاد سال، متوجه اين حقيقت علمي شده‌اند كه نان سبوس‌دار و داراي فيبر مي‌تواند در پيشگيري از بيماري‌ها و اختلالات گوارشي، قلبي ـ عروقي، يبوست، هموروئيد(بواسير) و پاكسازي كولون موثر باشد.

مولف دانش‌نامه‌ «تغذيه، طب قرآني و اهل بيت(ع)» بيان كرد: استفاده از نان سبوس‌دار براي درمان ريزش مو، جوش‌هاي صورت‌ و لطافت پوست بسيار مفيد است. در صورتي كه اين نان مصرف نشود، بدن انسان گرفتار داروهاي شيميايي مي‌شود و زمينه گسترش دامنه زيان‌بار بيماري‌هاي گوناگون را فراهم مي‌كند.

دريايي يادآور شد: آرد سفيد، برنج سفيد، قند و شكر سفيد، روغن‌هاي نباتي جامد، سوسيس و كالباس، چيپس، پفك، شكلات، شيريني‌هاي خامه‌اي و پيتزا، دشمن سلامت و بهداشت عمومي‌اند. بنابراين، براي پرهيز از عوارض بيماري‌ها و اختلالات گوناگون بايد از مصرف اين مواد كاهنده عمر اجتناب كرد و از ضروري‌ترين اركان تغذيه كه نان كامل(نان سبوس‌دار) است، استفاده كرد.

وي در پايان با اشاره به اين كه نان‌هايي كه رنگ آنها تيره است، داراي سبوس‌اند، عنوان كرد: نان‌هايي مانند سنگك و برخي از نان‌هاي فانتزي كه به آنها سبوس يا فيبر اضافه مي‌شود يا گندم آنها از ابتدا داراي فيبر و سبوس است، از بهترين‌ نان‌هايي‌اند كه درسلامت بدن نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. من در كتاب «نان كامل، نان سبوس‌دار» مطالبي را نوشته‌ام تا شايد تا عموم مردم از مصرف نان‌هايي كه عاري از سبوس‌اند، خودداري كنند و زمينه‌ پيشگيري بروز انواع بيماري‌هاي گوارشي و تغذيه در آنها فراهم شود.

متخصص علوم زيستي و گياهان دارويي اكنون ساير مجلدهاي دانش‌نامه‌ «تغذيه، طب قرآني و اهل بيت(ع)» با عناوين «انجير»، «زيتون»، «انار»، «شير و فرآورده‌هاي لبني» و «معجزات درماني عسل و انگبين‌ها» را در دست تاليف دارد كه به زودي شاهد انتشار آنها در بازار نشر نيز خواهيم بود.

چاپ نخست كتاب «نان كامل، نان سبوس‌دار» اثر محمد دريايي با شمارگان 3000 نسخه، 350 صفحه و بهاي 75 هزار ريال به زودي از سوي انتشارات سبحان نور منتشر و راهي بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها