سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
شناخت انسان در سايه آيات و روايات ديني با کتاب «انسان‏شناسی اسلامی»

دفتر نشر معارف، نخستين چاپ کتاب «انسان‏شناسی اسلامی» نوشته حجت‏الاسلام دکتر رضا برنجکار، دانشیار دانشگاه تهران و دکتر علی‌نقی خدایاری، عضو هیات علمی جامعه‎المصطفی(ص) قم را منتشر كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی دفتر نشر معارف، این اثر به عنوان کتاب درسی دانشگاه بر اساس ضوابط معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و برای دو واحد درس «انسان در اسلام» به نگارش درآمده است. 

«انسان‏شناسی اسلامی» می‌کوشد با استناد به منابع اصیل دینی؛ یعنی قرآن و احادیث معصومان(ع) مباني اين حوزه را تبيين كند و در اين مسير از آرا و سخنان مفسران قرآن و شارحان احادیث بهره مي‌گيرد.

بر اساس مطالب اين كتاب، تاکنون راه‌های متفاوتی از سوی اندیشمندان، فیلسوفان و عارفان ادیان مختلف برای شناخت انسان پیموده شده و مکاتب متعددی در این حوزه پدید آمده‌اند. در این میان، کتاب «انسان‎شناسی اسلامی» بر آن است به دلیل استناد به معارف کلیدی انسان، راه و روشی بدیل در عرصه انسان‏شناسی ارايه دهد. 

این کتاب در 9 فصل تنظیم و نگاشته شده است. فصل نخست به کلیاتی درباره مفهوم و ضرورت انسان‏شناسی اختصاص دارد و در فصل دوم، آفرینش انسان و عوالم وجودی او جاي گرفته‌اند. فصل سوم و چهارم به ساحت‏های وجودی انسان می‌پردازند و مسايلی نظير جسم و روح، فطرت، عقل، شهوت و آزادی، علم و دانش، امیال، جبر و اختیار، سرنوشت و قضا و قدر و طبیعت انسان و خیر و شر بودن آن را عنوان مي‌كنند. 

بررسي فلسفه حیات انسان در فصل پنجم این کتاب جاي دارد و فصل بعدي به کرامت و منزلت انسان و فصل هفتم به مباحث سعادت و کمال انسان می‌پردازد. رابطه انسان با خدای در فصل هشتم و رابطه انسان با جامعه و جهان هستی در فصل نهم عنوان شده‌اند. 

دفتر نشر معارف چاپ نخست كتاب «انسان‏شناسی اسلامی» را با شمارگان 3000 نسخه، 232 صفحه وزیری و بهاي 23000 ريال در سال 1390 منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها