سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
صنعت چاپ زرتشتيان به موزه  چاپ ايران رفت

نخستين موزه صنعت چاپ ايران كه اين هفته گشايش يافت، بخشي از نمايش اشيا‌ي موزه‌اي خود را به ياد کيخسرو خسروياني(راستي)، بنيانگذار صنعت چاپ زرتشتيان ايران اختصاص داده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نخستين موزه صنعت چاپ كشور، (يكشنبه 13 شهريور) در كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي فعاليت خود را آغاز كرد. در اين موزه مجموعه‌اي از ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي صنعت چاپ در حوزه‌هاي مختلف به نمايش گذاشته شده است.

اين موزه دربردارنده پنج دستگاه قديمي چاپ از سال‌هاي 1800 ميلادي به بعد است. ابزارآلات، وسايل و دستگاه‌هاي قديمي چاپ كه در حوزه‌هاي مختلف حروف‌چيني، ليتوگرافي و صحافي كاربرد داشته در فضايي به وسعت 300 مترمربع به نمايش گذاشته شده است. چاپخانه مجلس يکي از بزرگ‌ترين مؤسسات مطبوعاتي ايران و خاورميانه بوده و آثار مهمي مانند لغت‌نامه دهخدا را منتشر كرده است.

پريرخ خسروياني (راستي)، مدير چاپخانه راستي در اين زمينه به ايبنا مي‌گويد: اين نمايشگاه دائمي در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي راه‌اندازي شده و افزون بر تنديس ارباب کيخسرو شاهرخ (بنيانگذار کتابخانه و چاپخانه مجلس)، بخشي نيز به صنعت چاپ زرتشتيان اختصاص يافته است.

وي گفت: در اين بخش، نخستين زينک و قالب چاپ «ورهرام‌يشت»، «خرده اوستا» و برگه‌هاي دريافت سفارش چاپ چاپخانه راستي که به ‌كوشش کيخسرو خسروياني در نيم‌ سده پيش گشايش يافت، به نمايش درآمده است. 

به گفته خسروياني، حضور در آيين گشايش موزه چاپ، عمومي نبود اما علاقه‌مندان و همکيشان براي بازديد از موزه در روزهاي آينده مي‌توانند با چاپخانه راستي هماهنگ کنند. 

در مراسم گشايش اين موزه دكتر اسفنديار اختياري، نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي و دكتر رستم خسروياني، رئيس انجمن زرتشتيان تهران لوح سپاسي را به اسمعيل دميرچي، پيشكسوت صنعت چاپ و از دست‌اندركاران موزه به پاس زحمات ارزشمندش اهدا كردند.

زنده ياد كيخسرو خسروياني (راستي) بنيادگذار صنعت چاپ و نشر در ميان زرتشتيان ايران بوده است كه از 60 سال پيش به چاپ و نشر سال‌نماي راستي (زرتشتيان)، كتاب اوستا و ساير كتاب‌هاي ديني زرتشتيان پرداخته است. پريرخ خسروياني نيز از 12 سال پيش ادامه دهنده راه پدر است.

تا سال 1328 خورشيدي زرتشتيان در ايران داراي چاپخانه و ناشر نبودند، او توانست نخستين كتاب اوستا و جزوه‌هاي ديني زرتشتيان كه خود ناشر آن بود و سپس نخستين سالنماي زرتشتيان را در ايران به چاپ رساند. در سال 1373 خورشيدي از سوي سازمان تأمين اجتماعي به دريافت خوش حساب‌ترين كارفرما در تهران برگزيده شد. همچنين از پيشگامان در بنياد اتحاديه به چاپخانه‌داران تهران بود. او در 14 آذرماه 1377 در حالي كه سالنامه 1378 را به چاپ رسانيده بود در تهران درگذشت.

در سومين همايش فرهنگ، نشر و فرهيختگان پيروان اديان توحيدي كه به همت اداره كل مجامع، تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، نيز از پريرخ خسروياني كه از 12 سال پيش ادامه دهنده راه پدر است قدرداني و سپاسگزاري شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها