یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
خالق «دني و دايناسور» 99 ساله شد

«سيد هاف» نويسنده و تصويرگر كتاب‌هاي كودك و نوجوان و خالق «دني و دايناسور» 99 سال پيش در 4 سپتامبر ( 13 شهريور) سال 1912 به‌ دنيا آمد.

ايبنا نوجوان: «سيْد هاف» در روز 4 سپتامبر سال 1912 (13 شهريور)، در شهر برونكس به دنيا آمد و سال 2004 پس از فعاليتي طولاني مدت در حوزه‌ي كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان درگذشت.
اين نويسنده، كاريكاتوريست و تصويرگر كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان با نگارش كتاب «دني و دايناسور» شهرت پيدا كرد. اين داستان با شيوه‌هاي مختلفي به فيلم و انيميشن تبديل شد و شخصيت‌هاي محبوب آن حتي در تبليغات تلويزيوني نيز حضور يافتند.

وقتي «سيد» در دبيرستان تحصيل مي‌كرد، «ميلت گراس» يكي از كاريكاتوريست‌هاي مشهور دهه‌ي 30 ميلادي در يك گردهمايي خطاب به او گفت: «پسر! تو يك روزي كاريكاتوريست معروفي مي‌شوي.»

او 16 ساله بود كه به «آكادمي ملي طراحي آمريكا» در شهر نيويورك راه يافت و در 18 سالگي نخستين كاريكاتورش را به مجله‌ي «نيويوركر» فروخت. او در فاصله‌ي سال‌هاي 1931 تا 1975، 571 اثر خود را به مجلات و موسسات انتشاراتي مختلف فروخت.

«سيد هاف» علاوه بر طراحي كاريكاتور، دو كتاب مصور به نام‌هاي «تافي» و «خنده موقوف» را تأليف و تصويرگري كرد و مجري يك برنامه‌ي تلويزيوني موفق به نام «افسانه‌هاي هاف» بود. او در اين برنامه، ‌داستان‌هايش را تعريف مي‌كرد و براي آن‌ها نقاشي مي‌كشيد.
اين تصويرگر براي بيش از 60 جلد از كتاب‌هاي ناشر معروف «هارپر كالينز» هم‌چون مجموعه‌ي «من مي‌توانم بخوانم» براي نوآموزان را برعهده داشت.

«آقاي هيس»، «دني و دايناسور»، «اليور»، «ماجراهاي هنريتا» از معروف‌ترين آثار اين نويسنده محسوب مي‌شوند. كتاب «اليور» و چندين داستان بزرگ‌سال او به فارسي برگردانده شده است. 

منبع خبر: سايت ويكي پديا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها