پنجشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
احياي گنجينه‌هاي وصاياي امام علي(ع) از زبان امام كاظم(ع)

ترجمه «كتاب الوصية(از اصول روايي معابر شيعه)» با زيرعنوان «روايات ابو موسي عيسي‌بن مستفاد بجلي(درگذشت به سال 220 هجري قمري) از امام موسي كاظم(ع)» به كوشش «قيس بهجت عطار» و با بازگردان عبدالسين طالعي منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نوشتار مجموعه‌اي از احاديثي است كه عيسي‌بن مستفاد بجلي از امام موسي كاظم(ع) در زمينه وصيت امام علي(ع) روايت كرد. 

كتاب «الوصية» اثر علي‌بن مستفاد بجلي، از ياران امام موسي كاظم(ع) است. او از محضر آن امام(ع) كسب فيض كرد. با وجود آن كه اصل اين اثر تاكنون به دست نيامده است، اما برخي از روايات آن در كتاب‌هاي گوناگون باقي مانده‌اند. اين اثر نيز در راستاي احياي ميراث كهن به ترجمه و تحقيق بخش‌هاي برجاي مانده اهتمام دارد.

شيخ قيس بهجت عطار بر مبناي 36 حديث برجاي مانده از كتاب «الوصية» به بازسازي و تدوين مجدد بخش‌هايي از اين كتاب پرداخت و آن را از طريق كتابخانه تخصصي امير المومنين علي(ع) منتشر كرد.

در بخشي از سخنان محقق كتاب آمده است:«سابقه وصايت به ابتداي آفرينش انسان مي‌رسد. در ميان تمام پيامبران حضرت محمد(ص) به امر الهي به عنوان آخرين پيام‌آور برگزيده شد و امام علي(ع) را وصي خود قرار داد. در اين باب كتاب‌هاي مستقلي نوشته شده‌اند، يكي از كهن‌ترين اين كتاب‌ها از اصحاب امام معصم(ع) كه بخش عمده‌اي از آن به دست ما رسيده، «كتاب الوصية» نوشته عيسي‌بن مستفاد بجلي است. پيش از آن يا همزمان با آن آثاري ديگر در اين زمينه نوشته شده كه به دست ما نرسيده و فقط نام آنها در منابع كتاب‌شناسي آمده است، از جمله هشام‌بن حكم، محمدبن سنان، علي‌بن مهزيار و ...»

بر اساس محتواي اين كتاب، امام كاظم(ع) عيسي‌بن مستفاد را شخصي مي‌دانستند كه «براي ژرف‌نگري مي‌پرسد» و «در امور مختلف بسيار كنكاش مي‌كند و به چيزي جز كشف آنها رضايت نمي‌دهد». وي به امام موسي كاظم(ع) گفته است:«من در مورد اين امور مي‌پرسم تا در مورد دينم سود ببرم و به ژرف‌نگري برسم، مبادا ـ ناخواسته ـ گمراه شوم. من چگونه كسي مانند شما بيابم تا دشواري‌ها را برايم روشن سازد؟»(حديث 32 كتاب الوصية)

اغلب احاديثي كه عيسي‌بن مستفاد در اين اثر روايت كرده است، در باب وصايت اميرالمومنين(ع)، چگونگي آغاز اسلام و بيعت گرفتن پيامبر(ص) براي حضرت علي(ع) و نيز آخرين روزها، بلكه واپسين لحظات عمر پيامبر(ص) است.  

از ديگر تاليفات عبدالحسين طالعي مي‌توان چكامه جاودان، تحفه آسماني، درس‌هايي از خطبه غدير، دادگري خداوند، ياران امير المومنين(ع)، راهنماي موضوعي مكيال المكارم و تحصحيح و تحقيق بر «آداب زيارت» از محدث نوري، شرح مراثي علامه بحرالعلوم، شرح خطبه توحيديه علامه مجلسي و «شرح زيارت رجبيه» شيخ محمدباقر بيرجندي را ياد كرد.

انتشارات عروج انديشه مشهد نخستين چاپ «ترجمه كتاب الوصية» را با شمارگان 3000 نسخه، 160 صفحه و بهاي 20000 ريال در سال 90 به چاپ رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط