چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶
کتاب اورسون ولز در روسیه چاپ شد

«با زندگینامه اورسون ولز آشنا شوید» عنوان کتابی است که به زندگي کارگردان و فیلم‌نامه نویس معروف سینمای آمریکا مي‌پردازد. اين كتاب برای نخستين بار در روسیه منتشر شده است.*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری نووستی روسیه، امسال از ساخته شدن فیلم «همشهری کین» که در سال 1941 برنده جایزه اسکار در بخش بهترین فيلمنامه شد و به دنبال آن اسم شخصيتي به نام ولز در تاریخ سينما ثبت شد، شصت سال مي‌گذرد.
 
این کارگردان معروف آمریکايی از سال 1983 شروع به تالیف کتابی در زمینه اندیشه‌های خود کرد ولی تا پایان عمر موفق به چاپ آن نشد و تنها در دهه 90 بود كه جاناتان رزنباوم، منتقد سینما این نوشته‌ها را در کتابی جمع‌آوري و چاپ كرد. این کارگردان معروف مشاهده‌ها و نظرات خود درباره هنر را نيز در کتابی فراهم آورده که اکنون توسط «سرگی الین» مترجم معروف به زبان روسی ترجمه و چاپ شده است. 

جورج اورسن وِلز ‏ (۶ مه ۱۹۱۵ - ۱۰ اکتبر ۱۹۸۵) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، هنرپیشه و تهیه‌کننده فیلم، تئاتر، رادیو و تلویزیون بود. او نخستین بار با اجرای رادیویی جنگ دنیاها اثر هربرت جورج ولز در ۳۰ اکتبر ۱۹۳۸ به شهرت رسید. وی در سال ۱۹۴۱ کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازیگری در فیلم «همشهری کین» را بر عهده گرفت. اين فيلم در بین نظرسنجی‌ از منتقدان فیلم به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته می‌شود.

او با «اتللو» برنده نخل طلایی جشنواره كن ۱۹۵۷ شد و «نشانی از شر» نیز به جایزه برتر جشنواره جهانی بروکسل دست يافت.

کتاب «با زندگينامه اورسون ولز آشنا شويد» در شمارگان 10 هزار نسخه و از سوي انتشارات علم مسکو به زبان روسی منتشر شده است.

گزارشگر: شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها