سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰
منوری: کتاب را در معرض دید قرار دهیم

هادی منوری، شاعر، معتقد است برای گسترش فرهنگ کتابخوانی باید کتاب را در معرض دید قرار دهیم تا عموم مردم به آن دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر حمایت نهادهای مختلف می‌تواند سبب شود کتاب با قیمتی پایین‌تر در اختیار مخاطبان آن قرار گیرد./

منوری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: عموم مردم ما وقت خود را با رسانه‌های دیداری و شنیداری می‌گذرانند و کمتر به کتاب و کتابخوانی علاقه نشان می‌دهند. به عبارت دیگر تعریف صحیحی از کتابخوانی برای آنان وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: اگر فرهنگ مطالعه جای خود را در میان خانواده‌ها و برنامه‌های فرهنگی آنان باز کند، شاهد استقبال گسترده‌تر عموم جامعه از کتاب خواهیم بود اما تازمانی که چنین موضوعي تحقق نیابد، رسانه‌ای چون تلویزیون جای کتاب را می‌گیرد.

این شاعر با تاکید بر لزوم دسترسی آسان به کتاب اظهار داشت: بیشتر کتاب‌ها در کتاب‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند. این کتاب‌فروشی‌ها نیز در نقاط محدودی از نظر جغرافیایی قرار دارند و اغلب افراد به دلیل مشغله‌های مختلف زندگی کمتر سراغ کتاب‌فروشی‌ و خرید کتاب‌های مورد نیاز خود می‌روند.

وی به بحث توزیع کتاب اشاره و تشریح کرد: شبکه توزیع کتاب در کشور ما هدفمند و مناسب نیست و اغلب آثار از توزیع یکسانی در سراسر کشور برخوردار نیستند. همچنین، حمایت‌های لازم از چاپ کتاب انجام نمي شود و به همين دليل نيز کتاب با قیمت بالایی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

منوری تاکید کرد: تمامی این عوامل سبب می‌شوند شمارگان کتاب پایین باشد و فرهنگ کتابخوانی در میان افراد جامعه رواج چندانی نيابد. گاه حتی در میان اقشار فرهنگی و مولفان هر حوزه می‌بینیم این افراد نیز خود خریدار کتاب‌های تازه منتشر شده در حوزه‌های مربوط نیستند.

وی در پایان یادآور شد: اگر مولفان هر حوزه حداقل از کتاب‌های حوزه خود استقبال و این آثار را خریداری کنند، شمارگان کتاب از آنچه در حال حاضر با آن روبرو يیم، بسیار بالاتر خواهد رفت و بازار کتاب رونق بيشتري می‌یابد. 

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتاب‌داران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط