چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۰
کتیبه‌های هخامنشی در يک کتاب

کتاب «کتیبه‌های هخامنشی» نوشته پیر لوکوک با ترجمه نازیلا خلخالی زیر ‌نظر ژاله آموزگار برای دومین‌بار توسط نشر و پزوهش فرزان روز به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این کتاب از مجموعه مطالعات ایران باستان در بخش منابع مطالعات درباره ایران باستان است.
رمزگشایی خطوط میخی، آریایی‌ها در ایران، زبان‌های رایج در قلمرو شاهنشاهی، خط میخی فارسی باستان، کوروش در بابل و کاخ‌های پاسارگاد، جلوس داریوش و سنگ‌نوشته بیستون، داریوش و کاخ تخت‌جمشید، کاخ‌های شوش، آرامگاه‌های نقش رستم، همدان، سوئز و دیگر جایگاه‌ها، اقوام شاهنشاهی، دین هخامنشیان و نهادهای هخامنشیان از مباحثی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
 
همچنین متن برخی از کتیبه‌ها از جمله اريامنه، ارشامه، کوروش دوم، داریوش اول و دوم، خشایارشا و اردشیر اول، دوم و سوم آمده است و در پایان کتاب‌ نامه داریوش به گاداتاس اضافه شده است. 

گفتنی است مجموعه مطالعات ایران باستان در پنچ بخش منتشر شده است. بخش تاریخ ایران باستان که شامل کتاب‌های تاریخ و هنر ایلامی و شوش هخامنشی، تاریخ امپراتوری هخامنشی، تاریخ پارتیان و تاریخ ساسانیان است. بخش تاریخ مذاهب باستانی ایران شامل چهار کتاب تاریخ زردشتی، تاریخ مانوی‌ها در ایران باستان، تاریخ کلیسای نستوری در ایران باستان و تاریخ یهودیت در ایران باستان است. بخش راهنمای مقدماتی زبان‌های باستانی، کتاب‌های راهنمای زبان کهن و نوی اوستا، راهنمای زبان پارسي، راهنمای زبان سغدی، راهنمای زبان ختنی، راهنمای زبان پهلوی و دو راهنمای زبان پارسی میانه و پارتی را در بر دارد. 

در بخش منابع مطالعاتی درباره ایران، کتاب حاضر و کتاب کتیبه‌های بیستون، نقش رستم و تخت جمشید به چاپ رسيده است و در نهايت بخش تاریخ ادبیات شفاهی سنتی است که کتاب حماسه و تاریخ در ایران باستان مربوط به این حوزه است. 

مدیر اين مجموعه کامران فانی است، ژاله آموزگار و بدرالزمان قریب، استادان دانشگاه تهران، حسین ضیایی استاد دانشگاه لوس‌آنجلس، شاهرخ رزمجو از موزه ایران باستان و داریوش شایگان از نشر فرزان مشاوران علمی این مجموعه کتاب‌ها هستند. 

نشر و پژوهش فرزان روز، کتاب «کتیبه‌های هخامنشی» را در 380صفحه، 2200 نسخه و در قطع وزیری در اوایل آبان ماه روانه بازار کتاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها