جمعه ۱۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
«دايره‌المعارف اديان جديد» 700 فرقه را معرفي مي‌كند

دكتر هادي وكليي ترجمه «دايره‌المعارف اديان جديد» را در دست دارد. اين اثر معرفي كوتاه از 700 فرقه جديد را شامل مي‌شود. تمامي اين فرقه‌ها از دهه شصت ميلادي به اين سو شكل گرفته‌اند._

اين نويسنده و مترجم، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر  را كه به سرويراستاري «پيتر كلارك» تدوين شده است منبعي استاندارد در آشنايي با فرقه‌هاي جديد دانست و مطالعه آن را براي پژوهشگران ايراني اين حوزه مفيد برشمرد.

وكيلي جنبش‌هاي ديني را كه از دهه شصت ميلادي به اين سو شكل گرفته‌اند جزو اديان جديد معرفي كرد و گفت: اين جنبش‌ها گرچه عنوان ديني را يدك مي‌كشند اما ماهيت دینی نظير اديان ابراهيمي را ندارند.

وي افزود: اديان جديد در دسته‌هاي مختلف جاي مي‌گيرند.براي مثال، برخي از آنها نظير مديتيشن، تكنيكال هستند و برخي نيز جنبش‌هاي درمان‌گرايانه قلمداد مي‌شوند.

وكيلي يادآور شد: برخي از جنبش‌هاي ديني نظير شيطان‌پرستي نيز واكنشي به دين اصيل هستند، اين جنبش در واكنش به مسيحيت شكل گرفت.

اين پژوهشگر درباره دليل ديني قلمداد شدن اين جنبش‌ها گفت: تمامي اين جنبش‌ها اهدافي نظير دست‌گيري از بشر و تامين سعادت وي را دنبال مي‌كنند. بنابراين، اطلاق صفت ديني به آنها گزاف نيست. 

كتاب «دايره‌المعارف اديان جديد» از سوي انتشارات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط