چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
انجمن قلم آماده برپایی جشنواره‌‌ای جهانی است

دكترمحسن پرویز، سر داور بخش پژوهش هشتمین جشنواره قلم زرین، در آیین پایانی این جشنواره، از آمادگی انجمن قلم ایران برای برپایی جشنواره‌ای بین‌المللی در عرصه فرهنگ و ادب، با نگاهی منطبق با دیدگاه‌های انقلاب، در صورت تامین منابع مالی خبر داد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محسن پرویز، معاون فرهنگی سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سر داور بخش پژوهش هشتمین جشنواره قلم زرین در آیین اختتامیه این جشنواره که عصر دیروز (14 تیر) برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.

پرویز با تاکید بر فقر آثار شاخص در حوزه پژوهش گفت: در این حوزه نسبت به سایر حوزه‌ها فقیرتریم. این امر هم در تعداد آثار منتشر شده و هم کیفیت آثار دیده می‌شود. البته منظور این نیست که آثار شاخصی در میان کتاب‌های منتشر شده وجود ندارند.

وی در ادامه توضیح داد: میانگین آثار منتشر شده در بخش پژوهش ضعیف‌تر است. این مشکل اساسی شاید ریشه در مشکلی دارد که همواره در دانشگاه‌های ما در حوزه علوم انسانی نیز وجود دارد و دیده می‌شود. شایسته است این مساله در راس امور قرار گیرد و به آن پرداخته شود.

سر داور بخش پژوهش در بخش دیگر از سخنانش تاکید کرد: در زمینه پژوهش و نقدهای ادبی، رویکردهای ما منطبق با نیازها نیستند. همچنین تعداد پایان‌نامه‌هایی که به نقد ادبی می‌پردازند بسیار اندکند.

وی ادامه داد: اگر چند هزار دانشجو در رشته‌های مختلف و گرایش‌های مرتبط با حوزه ادبیات در دانشگاه‌های ما به تحصیل مشغولند، می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که حداقل 10 درصد پژوهش‌های دانشگاهی یا پایان‌نامه‌ها به آثاری ارزشمند بدل شده و منتشر شوند.

پرویز پیشنهادی در این زمینه مطرح کرد و گفت: در بازنگری‌های آموزشی باید کاربردی بودن مقالات پژوهشی دانشجویان و استادان مدنظر باشد. همچنین در استخدام هیات علمی نیز کاربردی بودن این مقالات می‌تواند معیار گزینش ما قرار گیرد.

وی درباره آثار پژوهشی این دوره از جشنواره اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی آثار مرحله نهایی این دوره از جشنواره در بخش پژوهش، پر کردن خلاء‌های موجود در حوزه پژوهش و همچنین انتشار آثاری بود که می‌توانند به عنوان مرجع، قابلیت استفاده در مراکز دانشگاهی را داشته باشند.

معاون سابق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگري از سخنانش گفت: پیش‌تر پیشنهادی مبنی بر برپایی جشنواره بین‌الملی مطرح شده بود و هنوز جای خالی آن دیده می‌شود. انجمن قلم ایران به عنوان یک نهاد غیردولتی این آمادگی را دارد که در صورت تامین منابع مالی و امکانات ضروری، جایزه‌ای بین‌المللی را در عرصه فرهنگ و ادب ، با نگاه منطبق بر دیدگاه‌های انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی کند.

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره قلم زرین عصر سه‌شنبه(14 تیر) در سالن اجتماعات انجمن قلم ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط