چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۵
ديناني و کيواني درس‌گفتارهايي درباره‌ عطار را آغاز مي‌کنند

نخستين جلسه‌ درس‌گفتارهايي درباره‌ عطار عصر چهارشنبه (15 تير) با سخنراني دکتر غلامحسين ابراهيمي‌ديناني و دكتر مجدالدين كيواني آغاز مي‌شود. عطار نيشابوري از نخستين شاعراني است که عرفان را به طور مبسوط به شعر بيان کرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ در نخستين جلسه درس‌گفتارهايي درباره نظامي دكتر غلامحسين ابراهيمي‌ديناني درباره‌ «جايگاه عطار در عرفان و تفکر ايران» و دکتر مجدالدين کيواني درباره‌ «زمان و چگونگي آشنايي غرب با عطار» سخن مي‌گويند. همچنين در اين جلسه عليرضا وکيلي‌منش قطعه‌ آوازي «نيايش» را همراه با بالابان‌نوازي صادق چراغي اجرا خواهد کرد.

عطار نيشابوري، شاعري به واقع عارف که پس از سنايي شايسته‌ توجه خاص است و در واقع از نخستين شاعراني است که عرفان را به طور مبسوط به شعر بيان کرد و از پرکارترين شاعران و نويسندگان قديم ايران است.

شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري از بزرگان مشايخ تصوف ايران در قرن ششم و اوايل قرن هفتم هجري قمري است. وي در سال 537 هجري در قريه‌ (كدكن) نيشابور به ‌دنيا آمد و چون در آن شهر به داروفروشي و عطاري اشتغال داشت، به اين لقب شهرت يافت. عطار در داستان‌سرايي به مراتب چيره‌دست‌تر از سنايي است و در آثار او مي‌توان يك نوع سير تكامل دروني را به وضوح مشاهده كرد؛ سيری كه در مورد شاعران ديگر نادر است.

ديوان قصيده‌ها و غزل‌هاي عطار در حدود ده‌هزار بيت است. الهي‌نامه، پندارنامه، خسرونامه، اسرارنامه، مصيبت‌نامه از آثار او هستند. از مثنوي‌هاي بسيار مشهور او منطق‌الطير است كه نزديك به هفت هزار بيت دارد و مراتب سير و سلوك و رسيدن به حق و توحيد را از زبان مرغان كه در طلب سيمرغ حركت مي‌كنند، بيان مي‌دارد. عطار در اين کتاب هفت منزل طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحيد، حيرت و فنا در عرفان را شرح مي‌دهد.

نخستين جلسه درس‌گفتارهايي درباره عطار 15 تيرماه ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگي شهرکتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير(بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار مي‌شود و ورود براي علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها