سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
تمام معنويت‌هاي نوپديد، آموزه‌هاي مشترك دارند

منتقد و تحليل‌گر عرفان‌هاي نوظهور، كتاب «به سوي يك دين جهاني» را نوشت. او در اين كتاب جهت‌گيري معنويت‌هاي نوپديد و تحولات اديان را بررسي كرده و معتقد است، آموزه‌هاي تمام اين جريان‌ها با هم مشترك‌اند./

حجت‌الاسلام حميدرضا مظاهري‌سيف در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتابش را گزارش تحليلي از پنجمين اجلاس پارلمان اديان دانست كه دو سال و نيم پيش در استراليا برگزار شد.

وي با اشاره به شكل‌گيري اين كتاب بر اساس گفت‌وگوهاي متعدد با رهبران اديان و پايه‌گذاران جريان‌هاي نوظهور معنوي، گفت: بر اساس اين گفت‌وگوها، دين جهاني در حال شكل‌گيري است.

مظاهري‌سيف آن چه امروز در جريان معنوي جهان وجود دارد را بر دو وجه دانست و گفت: در يك سو، با تغيير و تحول در اديان اصيل نظير يهوديت، مسيحيت و حتي بوديسم روبه‌روييم و از سوي ديگر، شاهد جريان‌هاي نوپديد معنوي هستيم كه ريشه در اديان متعارف ندارند .

وي همه اين تغييرات و گرايش‌ها را داراي يك معنا دانست و گفت: اگر اين تحولات را پي‌گيري كنيم، به مجموعه‌اي از آموزه‌هاي هماهنگ مي‌رسيم.

مظاهري‌سيف ادامه داد: بررسي لايه‌هاي زيرين اين تحول نشان مي‌دهد كه معنويت نوظهوري در كار نيست و همچنين اديان نيز دچار تحول نشده‌اند، بلكه تمامي اين جريانات، يك دين است كه در پي هماهنگ كردن مردم با شرايط حاكم بر جهان برآمده است. 

وي اظهار داشت: من تحولات معنويت امروز را بر مبناي مشاهداتم و واقعيت‌هاي موجود جهان در اين كتاب تبيين كرده‌ام.

به گفته مظاهري‌سيف، نگارش كتاب «به سوي يك دين جهاني» پايان يافته و ممكن است از سوي انتشارات سازمان تبليغات اسلامي يا موسسه بهداشت معنوي منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط