یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵

گونتر گراس نویسنده مشهور آلمانی روز گذشته 2 جولای (11 تیر) در کنفرانس سالانه اتحادیه روزنامه نگاران موسوم به «شبکه تحقیقات» در شهر هامبورگ تصویر غم انگیز و تاریکی از آینده دموکراسی کشور آلمان ترسیم کرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان ، این نویسنده 83 ساله برنده جایزه نوبل ادبیات که به عنوان سخنران میهمان در این کنفرانس حاضر شده بود اظهار كرد: در یک جامعه طبقاتی که در آن اکثریت با فقراست، یک خروار بدهی دولتی ، ناتوانی سیاستمداران مقابل قدرت انجمن های ذینفع و کنترل شدید بانک ها زیر سوال بردن سیستم کشور را ضروری می سازد. 

گراس در ادامه افزود : موضوع بحث بر سر آغاز یا استقرار یک انقلاب نیست. در این جا این شک وجود دارد که آیا یک دموکراسی مانند مقرر ساختن اجباری یک سیستم سرمایه داری است که در آن بی نظمی مالی تا حد زیادی از قید علم اقتصاد حقیقی رها شده اما با این همه همواره از سوی بحران های داخلی در معرض خطر قرار دارد و این خطر هنوز قابل تصور است؟ او در بحث بعدی اظهار كرد که دموکراسی را برای توانایی انجام اصلاحات در نظر می گیرد. 

گونتر گراس رابطه تنگاتنگ بین سیاست، بی نظمی اقتصادی و کانون های لابی را مورد انتقاد قرار داد و خواستار تغییر سیاستمداران در عرصه اقتصاد در یک دوره زمانی پنج ساله شد. این نویسنده دیگر بار خرده گرفت که عموم مردم به قدر کافی در این زمینه مطلع نشده اند.

وی مساله اصلاح نیروهای مسلح کشور آلمان را که از سوی «کارل تئودور سو گوتنبرگ» وزیر دفاع سابق این کشور انجام شد امری ناکارآمد و ناموفق توصیف کرد و گفت: او آگاهی و اطلاع ندارد که خداحافظی از شهروندان دارای یونیفورم به چه معناست. یک ارتش مزدور این خطر را در خود نهفته دارد که دولتی را درون دولت دیگر تشکیل دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها