یکشنبه ۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۱
دانستني‌هايي براي معلمان درس علوم تجربي و بهداشت

مدير امور اجتماعي سازمان آموزش و پرورش استثنايي از چاپ نخست كتاب راهنماي تدريس «علوم تجربي و بهداشت» خبر داد و گفت: اين كتاب با هدف ارايه دانستني‌ها، مهارت‌ها و نگرش‌هاي ضروري براي معلمان درس علوم تجربي و بهداشت دوره متوسطه حرفه‌اي به رشته تحرير درآمده است./

اسماعيل برقي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: در سال‌هاي اخير با توجه به رويكرد‌هاي نوين آموزش و پرورش، همه تلاش‌ها در عرصه آموزش علوم تجربي و بهداشت، تربيت شهرونداني است كه با شناخت محيط، انسان و نيازهاي او، شناخت و حفظ منابع طبيعي و بهره‌برداري صحيح از آنها به سوي زميني پاكيزه و جامعه‌اي آرماني گام بردارند تا همه انسان‌ها با وجود تفاوت‌هاي فردي بتوانند به اندازه توانايي‌ها و استعدادهايشان از مواهب زندگي بهره برند.

وي ادامه داد: در اين راستا، دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه به اندازه ديگران به آموزش نياز دارند. اين آموزش بايد متناسب با توانمندي‌ها و نياز آنان باشد و بتواند زمينه لازم را براي دستيابي آنان به استقلال فردي، اجتماعي و اقتصادي مناسب فراهم كند.

مدير امور اجتماعي سازمان آموزش و پرورش استثنايي يادآور شد: درس علوم تجربي و بهداشت يكي از درس‌هاي دوره متوسطه حرفه‌‌اي محسوب مي‌شود كه فراگيران علاوه بر شناخت جهان هستي و تاثير متقابل اجزاي آن بر يكديگر، به مهارت‌هاي يادگيري مانند مشاهده، پرسش، جمع‌آوري اطلاعات، كاربرد ابزار و نتيجه‌گيري دست پيدا مي‌كنند.

برقي افزود: فراگيران اين دوره آموزشي، گروهي از دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه‌اند كه بنا به دلايلي نظام آموزشي عادي نمي‌تواند پاسخ‌گوي نياز آنها باشد، بنابراين به برنامه‌ريزي آموزشي ويژه‌ و مناسبي نياز دارند تا مفاهيم اصلي و ضروري علوم را مطابق با نيازها و استعدادهاي آنان تعديل و در سايه آن، دانش‌آموزان بتوانند به عنوان افرادي موثر در راستاي حفظ سلامت خود، جامعه و محيط زيست عمل كنند. 

به اعتقاد وي، كتاب راهنماي تدريس «علوم تجربي و بهداشت» با هدف چگونگي ارايه اين درس توسط معلمان دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه منتشر شده تا با كسب آگاهي از شيوه تدريس اين درس، زمينه‌هاي لازم را براي سازگاري دانش‌آموزان با پيشرفت‌ها و دگرگوني‌هاي جامعه فراهم كند.

وي عنوان داشت: محتواي كتاب به گونه‌اي تنظيم شده كه علاوه بر آموزش مفاهيم اصلي علوم، به كاربردي بودن آن در جنبه‌هاي مختلف زندگي دانش‌آموزان توجه دارد. همچنين در اين اثر به پرورش مهارت‌ها و كسب نگرش‌هاي مطلوب براي داشتن زندگي سالم‌تر و مطلوب‌تر همراه با استفاده صحيح از محيط و منابع طبيعي اهميت داده شده است.‌

چاپ نخست كتاب راهنماي تدريس «علوم تجربي و بهداشت» اثر مشترك سهيلا خاكزاد، مريم اخباري، فريده وثوقي و مژگان قنديان در 236 صفحه و بهاي هشت هزار و پانصد ريال از سوي انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط