یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
انتشار «نوبت عاشقی»، گزیده غزل‌های سعدی

«نوبت عاشقی»(گزیده غزل سعدی) با گزینش و مقدمه حمیدرضا نویدی‌مهر از سوی انتشارات طنین قلم منتشر شد. این اثر 100 غزل سعدی را با تشریح رویکرد او به عشق و زیبایی‌شناسی همراه با مقدمه‌ای درباره جایگاه سعدی در غزل فارسی شامل می‌شود.\

نویدی‌مهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: تاکنون گزیده غزل‌های سعدی به انتخاب افراد مختلف و از زوایای گوناگون منتشر شده است. در گزینش این غزل‌ها من نیز از زاویه نگاه خود 100 غزل سعدی را انتخاب کرده‌ام. همچنین شرحی بر ابیات دشوار این غزل‌ها داشته‌ام.

وی افزود: سعدی در غزل‌هایش به عشق توجه بسیاری دارد. اما این عشق صرفا مجازی نیست و همراه آن درد و نیاز و تسلیم و گذشت نیز دیده می‌شود.

این نویسنده با تاکید بر درد و نیازی که سبب می‌شود دل و جان شاعر دائما آماده تسلیم و فنا باشد، اظهار داشت: با این دیدگاه 100 غزل سعدی را انتخاب کرده‌ام و سعی داشته‌ام نگاه زیبایی‌شناسانه سعدی به موضوع عشق را نشان دهم.

وی به زمانی‌که صرف انتخاب و تدوین این اثر کرده است اشاره و تصریح کرد: حدود هشت ماه زمان صرف انتخاب این غزل‌ها و نگارش مقدمه کتاب شد. این اثر مقدمه‌ای 50 صفحه‌ای دارد و در این مقدمه به شخصیت سعدی و جایگاه او در ادب فارسی پرداخته‌ام.

نویدی‌مهر در ادامه توضیح داد: در بخش دیگری از این مقدمه با عنوان «سعدی بی‌همتا در غزل»، سعی کرده‌ام به جایگاه سعدی در غزل فارسی اشاره و تحلیلی از نوع غزل سعدی ارائه کنم. در تاریخ ادبیات فارسی اگرچه سنایی، انوری و خاقانی در تکامل غزل نقش داشته‌اند، اما سعدی غزل فارسی را به اوج رسانده است. به عبارت دیگر هنرمندی و شهرت سعدی در عرصه غزل است.

وی در پایان یادآور شد: خواننده با مطالعه این مقدمه تاحدود زیادی با شیوه غزل‌سرایی سعدی آشنا می‌شود.

حمیدرضا نویدی‌مهر فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و جهاد دانشگاهی مشهد است. او به عنوان ویراستار برگزیده استان خراسان در پنجمین دوره انتخاب كتاب سال خراسان رضوی انتخاب شد. وی همچنین ویراستار فصل‌نامه علمی – پژوهشی «كتابداری و اطلاع‌رسانی» آستان قدس رضوی، مشاور ویرایش و امور چاپ و نشر و مدرس كارگاه‌های آموزش ویراستاری در مشهد است.

نویدی‌مهر تاکنون تالیف 12 عنوان کتاب و ویرایش بیش از 400 عنوان كتاب در زمینه‌های مختلف را برعهده داشته است.

«راهنمای ویرایش و درست‌نویسی در مطبوعات» از جمله آثار اوست و در شانزدهمین دوره جشنواره مطبوعات کشور به عنوان برگزیده انتخاب شد.

کتاب «نوبت عاشقی»(گزیده غزل‌های شورآفرین سعدی شیرازی) در 256 صفحه توسط انتشارات طنین قلم در مشهد منتشر شد. ‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط