یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱

بر مبنای خبری که از سوی محافل قضایی شهر سانتیاگو پایتخت کشور شیلی منتشر شده، این کشور در نظر دارد امکان تحقیق در مورد چگونگی مرگ «پابلو نرودا» نویسنده برنده نوبل ادبیات را فراهم آورد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزای اتریش ، بر این اساس قرار است این مساله مورد بررسی قرار گیرد که آیا «نرودا» احتمالا حدود دو هفته پس از کودتای نظامی سال 1973 به قتل رسیده است؟ منشا این امر بدانجا باز می گردد که «مانوئل آرایا» یکی از صمیمی ترین دوستان دراز مدت «نرودا» اندکی پیش با اعلام این مطلب که این نویسنده از سوی رژیم دیکتاتور سابق آگوستو پینوشه به قتل رسیده، جنجالی را به راه انداخته بود. 

بنیاد «پابلو نرودا» که میراث به جا مانده از این نویسنده را اداره می کند، با وجود اظهارات این فرد قاطعانه بر این عقیده است که «نرودا» در سال 1973 در سن 69 سالگی بر اثر سرطان پروستات درگذشته است. البته وضع جسمانی «نرودا» به دلیل بار روانی سقوط و مرگ «سالوادور آلنده» دوست او و رییس جمهور سوسیالیست شیلی در 11 سپتامبر 1973 رو به وخامت گذاشت. 

«پابلو نرودا» (12 جولای 1904 – 23 سپتامبر 1973) به ویژه به دلیل اشعار عاشقانه و نیز برای اثری با عنوان «سرود بزرگ» که یک شعر حماسی در مورد تاریخچه آمریکای جنوبی است به شهرت رسید. او درسال 1971 با جایزه نوبل ادبی مورد تقدیر قرار گرفت. آثار این نویسنده که از اعضای سابق حزب کمونیستی شیلی بود، در زمان دیکتاتور پینوشه از سال 1973 تا 1990 در شیلی با ممنوعیت روبه رو بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها