سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
راه‌اندازي گرايش علم‌سنجي، فرصتي براي تقويت رويكرد تخصصي كتابداري

عضو انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني، با ابراز خرسندي از راه‌اندازي گرايش تخصصي علم‌سنجي در دانشگاه شاهد گفت: راه‌اندازي گرايش علم‌سنجي در رشته كتابداري فرصتي براي تقويت رويكرد تخصصي اين رشته و راهگشاي راه‌اندازي ساير گرايش‌هاي تخصصي كتابداري است.\

دكتر محسن حاجي زين‌العابديني،در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)  گفت: با وجود سابقه 10 ساله ورود مطالعات علم‌سنجي به كشور، هنوز به اين رشته به صورت علمي و آكادميك پرداخته نشده  اما با راه‌اندازي اين گرايش در دانشگاه شاهد در آينده نزديك متخصصان علم‌سنجي به طور جدي فعاليت در اين حوزه را دنبال مي‌كنند.

وي رویکردهای سنجشی را یکی از شاخص‌های مهم دنیای کتابداری دانست و گفت: علوم سنجشی امروزه کاربرد بسیاری دارد، بسیاری از شیمی‌دانان و پزشکان وارد حوزه‌های علم سنجی شده و به فعالیت‌های مختلفی در این زمینه می‌پردازند. 

حاجی زین‌العابدینی علت توجه استادان رشته‌هاي مختلف به علم‌سنجی را ماهیت دامنه‌دار و کاربردهای آن دانست و افزود: ریشه فعالیت‌های علم‌سنجی بر مفاهیم کیفی استوار است، برای دستیابی به نتایج در این حوزه باید کیفیت تبدیل به کمیت قابل سنجش و اندازه‌گیری شود. اکنون تمام حوزه‌های کتاب‌سنجی و وب‌سنجی نیز با سنجش کمی مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرند.

وی ماهیت حوزه‌های سنجشی را گذشته‌نگر ترسیم کرد و گفت: برای نمونه در کتاب‌سنجی با آمار و ارقام وضعیت آثار مکتوب بررسی مي‌شوند و سپس داده‌ها معیار قرار می‌گیرند. زمانی که سخن از استفاده از رایانه می‌شود، باید تمام اطلاعات قابل تفکیک در اختیار رایانه قرار گیرد تا با استفاده از تکنیک‌های موجود سنجش در رایانه، تمام دیتاها به داده‌های قابل سنجش و پردازش ریاضی تبدیل شود. 

این دانش آموخته کتابداری به راه‌اندازی گرایش علم‌سنجی در دانشگاه شاهد اشاره کرد و افزود: همچنين مي‌توان گرايش‌هاي تخصصي ديگر را در حوزه‌هاي مدرن چون كتابخانه‌هاي ديجيتال، استانداردهاي كتابخانه‌ها، ‌مجموعه‌سازي‌ها و نظريه‌هاي بنيادي علم در رشته كتابداري راه‌اندازي كرد.

به گفته اين عضو انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني، رشته كتابداري ميان‌رشته‌اي است و از جنبه‌هاي مختلف با علوم ديگر مرتبط مي‌شود بنابراين راه‌اندازي گرايش‌هاي تخصصي در كتابداري به تكميل آن كمك مي‌كند.

حاجي زين‌العابديني افزود: کتابداری با ماهیت میان‌رشته‌ای خود، اکنون به سمت مدیریت دانش، ‌علم‌سنجی و فناوری اطلاعات حركت مي‌كند.

وی تصریح کرد: در توجه به بعد ميان‌رشته‌اي كتابداري بايد از خلط آن با علوم ديگر پرهيز شود. گاه به اشتباه در بحث ميان‌رشته‌اي بودن كتابداري از ادغام آن با علوم ديگر صحبت مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها