چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۹
نویسنده‌ برمه‌اي، در فهرست نهایی بوکر آسیایی

پنج نویسنده آسیایی به فهرست نهایی اولین دور از جایزه «من بوکر» آسیایی راه یافتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری «سی‌.بی‌.سی» کانادا، حضور یک نویسنده اهل برمه (میانمار) در بین پنج نامزد نهایی دریافت این جایزه معتبر ادبی، شگفتی منتقدان و صاحب‌نظران ادبی را برانگیخته است.

 در حالی که کشور برمه درگیر مشکلات و ناآرامی‌های داخلی است، ظاهراً کسی گمان نمی‌کرد در اولین دور این جایزه، یک نویسنده برمه‌ای تا این مرحله بتواند پیش برود. 

پنج نویسنده‌ای که از فهرست اولیه نامزدهای دریافت این جایزه با 23 کاندیدا، به فهرست نهایی راه یافته‌اند، عبارتند از:
«خوزه دالیسی جونییر» از فیلیپین برای کتاب «خواهران اتحاد»، «ریتی گادکار» از هند برای کتاب «خانواده‌ها در خانه»، «نو نو یی اینوا» از برمه برای کتاب «وقتی تعظیم می‌کنند، لبخند بزن»، «جیانگ رونگ» از چین با «توتم گرگ»، «شو شی» از هنگ‌کنگ برای کتاب «عادات آسمان غربت» 

در تهیه این فهرست، موسسه برگزاری کننده جایزه «من بوکر» سعی کرده جدیدترین کتاب‌هایی را مورد بررسی قرار دهد که هنوز بسیاری از آن‌ها به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر نشده‌اند. 

«نو نو یی اینوا»، نویسنده برمه‌ای که کتابش اخیراً منتشر شده و توانسته به این فهرست راه پیدا کند، یک سال پیش از انتشار، کار نگارش آن را تمام کرده بود؛ اما کتاب او قریب یک سال در اداره سانسور حکومت نظامی برمه باقی ماند تا اين‌كه پس از حذف بخش‌های زیادی از آن، اجازه انتشار یافت. با این حال به نظر می‌رسد این اثر از لحاظ ادبی چنان ارزشمند و قوی بوده که به رغم تغییرات متعدد همچنان در بین آثار برتر نویسندگان آسیایی قرار گرفته است. 

«وقتی تعظیم می‌کنند لبخند بزن» داستان جامعه فقیر روستایی برمه است که از طریق زندگی سه جوان که بر اثر فقر به انحراف کشیده شده‌اند، روایت می‌شود. نسخه انگلیسی این کتاب، سپتامبر 2008 منتشر مي‌شود. 

«نو نو یی اینوا» پس از انتشار این خبر در مصاحبه‌ای با روزنامه «میانمار تایمز» گفت: «خیلی خوشحال هستم. 20 سال از زندگی‌ام را وقف کاری کردم که دوست داشتم، به رغم تمام مشکلات و موانع و بالاخره حالا اسم من از مرزهای میانمار فراتر رفته است.» 

جایزه «من بوکر آسیایی» که توسط همان موسسه برگزار کننده جایزه «من بوکر» بریتانیا برگزار می‌شود، امسال اولین تجربه خود را در آسیا می‌آزماید. فهرست اولیه نامزدهای دریافت این جایزه از بین 243 اثر از نویسندگان آسیایی شكل گرفته بود که برای شرکت در دور اول این رقابت ادبی به دبیرخانه آن ارسال شده بودند. 

برنده نهایی این جایزه 10 نوامبر سال جاری (19 آبان) معرفی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها