یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
كاووس حسن‌لي و آثار تازه در آغاز خرداد، سالروز تولدش

كاووس حسن‌لی كه امروز(يكشنبه، اول خرداد) سالگرد تولد اوست، از آثار تازه منتشرشده‌اش و آثاري كه در حال تنظيم نهايي آنهاست، سخن گفت. «يادهايي رها در باد»، از آثار تازه به چاپ رسيده اوست كه در آن به دستور زبان تركي منطقه فارس پرداخته است. «فرهنگ نيماپژوهي» نيز مراحل پاياني ويرايش را پشت سر مي‌گذارد./

حسن‌لي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: «يادهايي رها در باد» نام كتابي است كه به تازگي از سوي انتشارات «تخت جمشيد» منتشر شده است. در اين كتاب با اشاره به چگونگي ورود ترك‌ها به ايران، ساختار زبان و شيوه سخن ترك‌هاي منطقه‌اي از فارس با نام «صفا شهر» بررسي و با ترك‌هاي تركيه، قشقايي و آذربايجان مقايسه شده است. 

وي افزود: اين كتاب صد صفحه مقدمه دارد كه در آن درباره پيشينه ترك‌زبانان ايراني صحبت شده است. همچنین در این کتاب دراین‌باره بحث می‌شود كه ترك‌ها از چه زماني و چگونه وارد ايران شده‌اند و خلج‌ها و قشقايي‌ها چه ارتباطي با هم دارند؛ ‌همچنين دستور زبان آن‌ها داراي چه شباهت‌ها و تفاوت‌هايي است. 

اين پژوهشگر در پاسخ به این سوال كه «چه احساس نيازي در اين زمينه منجر به نگارش اين كتاب شد؟»، گفت: وضعيت زباني و پيشينه ترك‌هاي فارس به سرعت در حال فراموشي است. در حال حاضر اگر پژوهشگري بخواهد از سابقه اين زبان و گويش اين مردم اطلاعاتي داشته باشد، هيچ سندي در دست ندارد. از اين منظر ضروري بود كه چنين پژوهشي انجام گيرد. 

اين استاد دانشگاه در ادامه از كتاب تازه منتشر شده ديگرش درباره زندگي و سخن سعدي، با نام «دريچه صبح» خبر داد و گفت: «دريچه صبح» حدود دو هفته است كه از سوي موسسه خانه كتاب راهي بازار نشر شده است. 

وي همچنين با اشاره به آثار آماده چاپش نيز توضيح داد: در حال حاضر به تصحيح ديوان حاج علي‌اكبر نواب شيرازي مستعار به «بسمل شيرازي» مشغولم. همزمان با آن نيز كتاب «فرهنگ نيماپژوهي» در حال بازبيني نهايي است؛ «فرهنگ سعدي‌پژوهي» نيز در حال حاضر مراحل پاياني ويراستاري را سپري مي‌كند. 

كاووس حسن‌لي، فارغ‌التحصيل مقطع دکتراي زبان و ادبيات فارسي و استاد دانشکده ادبيات دانشگاه شيراز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها