پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
تكميل دانشنامه صحابه پیامبر اعظم(ص) تا پايان سال

مدیر گروه دانشنامه صحابه پیامبر اعظم(ص) پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اشاره به اين كه پيش‌بيني مي‌شود انتشار اين مجموعه هشت جلدي تا پايان سال به اتمام رسد، از انتشار نسخه نرم‌افزاری دانشنامه و ارايه ترجمه آن به زبان‌های عربی، ترکی استانبولی و اردو خبر داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، عبدالرضا عسکری با اشاره به نشر جلدهاي سوم و چهارم دانشنامه هشت جلدي صحابه پیامبر اعظم(ص) درسال گذشته، از آماده چاپ شدن جلدهاي اول، دوم، پنجم و ششم اين مجموعه در آينده نزديك خبر داد و گفت: جلد هفتم هم در سال جاري آماده چاپ خواهد شد.

وی درباره جلد نخست اين دانشنامه عنوان داشت: این جلد در 386 صفحه اطلاعاتي را درباره اهل‌بیت پیامبر(ص) یعنی امام علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دربر دارد. مقالات اين جلد به تازگی به اتمام رسیده‌اند و مقدمه‌ای یکصد صفحه‌ای درباره صحابه دارد.

عسگری با اشاره به ویژگی های جلد دوم گفت: این جلد در 653 صفحه به شرح حال 22 نفر از صحابه شاخص رسول اكرم(ص) مانند ابوذر، مقداد، سلمان و ... می‌پردازد. این جلد به زودی صفحه‌بندی نهایی می‌شود.

مدیر گروه دانشنامه صحابه پیامبر اعظم(ص) افزود: مطالب از جلد سوم تا هفتم به ترتیب حروف الفبایی کار شده‌اند. جلد نخست كه شامل حرف «الف» و 63 نفر از صحابه است، از «ابان بن سعید» آغاز و به «اویس قرنی» ختم می‌شود. اين جلد براي چاپ به واحد انتشارات پژوهشکده ارايه شده است.

عسکری درباره جلد چهارم بيان داشت: این جلد 536 صفحه‌ای از حرف «ب» شروع و به حرف «خ» ختم می‌شود و اطلاعات 56 نفر از صحابه را از «باقوم رومی» تا «خالد بن ولید» دربر دارد.

وی با اشاره به اين كه جلد پنجم از حرف «خ» شروع و به «ع» ختم می‌شود، گفت: اين جلد با ارايه اطلاعات 72 نفر از «خباب بن ارت» آغاز و به «عبدالله ذو البجادین» ختم می‌شود. این جلد 720 صفحه دارد و اكنون صفحه‌بندی آن تمام شده است و در مرحله بازخوانی نهایی قرار دارد.

عسکری افزود: قرار بود جلد ششم از ادامه حرف «ع» تا «ی» يعني اطلاعاتي از «عاتکه بنت زید» تا «یسار حبشی» را عنوان كند که به دلیل اعمال تغییرات، اكنون این جلد با جلد هفتم به صورت تلفیقی کار خواهد شد.

وی جلد هشتم را حاوي فهارس تخصصی کتاب خواند كه آیات قرآن، روایات و احادیث، اسماي معصومین(ع) و انبیا،‌ اعلام و اشخاص، اشعار، فرق و مذاهب و قبایل، اماکن، غزوات، موضوعات کتاب و مصادر کتاب را دربر دارد.

عسکری در پایان یادآور شد: امیدواریم در سال جدید تمام مجلدات اين مجموعه منتشر شوند و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرند. قرار است پس از انتشار این کتاب، نسخه نرم‌افزاری آن و سپس ترجمه اثر به زبان‌های عربی، ترکی استانبولی و اردو رونمایی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها