یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
نمایشگاه امسال، مخاطبان آگاه‌تري داشت

داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز معتقد است حضور مخاطبان و استقبال از کتاب در این دوره از نمایشگاه نسبت به سال‌های پیش رشد داشته است؛ اما مشکلات اطلاع‌رسانی در نمایشگاه به سردرگمی مخاطبان انجامیده است.\

نویدگویی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایران) گفت: به نظر من نسبت به سال‌های گذشته استقبال مخاطبان بیشتر بود و حضور علاقه‌مندان در نمایشگاه بیش از پیش دیده می‌شد. این امر نشان می‌دهد که هم‌چنان مردم به نشر کاغذی علاقه‌ بیشتری دارند.

وی به حضور چشمگیر نسل جوان در نمایشگاه اشاره و تصریح کرد: افرادی که در نمایشگاه امسال حضور داشتند، در مقایسه با دوره‌های پیش آگاهانه‌تر به دنبال آثار مدنظر خود می‌آمدند. همچنین حضور افراد علاقه‌مند به حوزه کتاب از سراسر کشور و با زبان و لهجه‌های گوناگون بسیار خوشایند بود.

مدیر انتشارات نوید شیراز ادامه داد: اما متاسفانه مشکل بزرگ در نمایشگاه اطلاع‌رسانی بود که به صورت وسیع صورت نمی‌گرفت. این امر مخاطبان را سرگردان می‌کرد.

وی پیشنهادی برای غلبه بر این مسئله مطرح کرد و گفت: باید با کمک ناشران، پیش از برپایی نمایشگاه اطلاعات کامل درباره کتاب‌ها گردآوری شود و در اختیار مسوولان قرار گیرد تا مسوولان در امر اطلاع‌رسانی مخاطبان را یاری رسانند.

نویدگویی افزود: همچنین پایگاه‌های اینترنتی باید فعال باشند تا مخاطبان بتوانند اطلاعات لازم درباره آثار منتشر شده را به راحتی گردآوری کنند.

وی در ادامه توضیح داد: هنگامی‌که مخاطبان با شور و هیجان، تحمل سختی‌های بسیار و حداقل امکانات از سراسر کشور به نمایشگاه کتاب تهران می‌آیند، باید یکسری امکانات را ما ناشران و همچنین مسولان نمایشگاه برای آن‌ها فراهم کنیم.

این ناشر اظهار داشت: کمبود صندلی برای استراحت مخاطبان در محوطه نمایشگاه، نبود ویلچر برای کمک به سالمندانی که با اشتیاق در نمایشگاه حضور یافته‌اند، نبود نظارت بر مواد غذایی، فروش کالاهای غیرفرهنگی در محوطه نمایشگاه از جمله مشکلاتی هستند که باید برای رفاه حال مخاطبان رفع شوند.

وی در ادامه به احتمال برگزار شدن نمایشگاه سال آینده در پارک چیتگر اشاره کرد و گفت: باید دید آیا کارشناسی‌های لازم برای برپایی نمایشگاه با مشارکت پیشکسوتان حوزه نشر در چنین مکانی صورت گرفته است یا خیر؛ چراکه در غیر این‌صورت مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان یادآور شد: باوجود آن‌که مکان فعلی نمایشگاه کتاب یک محل مناسب و نمایشگاهی نیست، اما با توجه به چهار دوره برگزاری نمایشگاه در این مکان بهتر است تا زمانی‌که مکان مناسبی برای نمایشگاه کتاب ساخته نشده است، محل برگزاری آن تغییر نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط