یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲
«همایش هزاره شاهنامه» برگزار می‌شود

«همایش بین‌المللی هزارمین سال سرایش شاهنامه» از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با همکاری بنیاد ایران‌شناسی در روزهای شنبه و یک‌شنبه( 24 و 25 اردیبهشت‌) برگزار می‌شود./

محمدجعفر یاحقی، دبیر علمی این همایش، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این همایش به مناسبت ثبت جهانی هزارمین سال پایان سرایش شاهنامه در یونسکو برگزار می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: «همایش هزاره شاهنامه» با حضور برخی فردوسی‌شناسان، شاهنامه‌پژوهان و استادان زبان و ادبیات فارسی ایران و دیگر کشورها، در محورهای مختلفی چون نسخه‌شناسی، مسائل فنی ادبی و زبانی شاهنامه و محورهای معنوی آن طی دو روز برگزار می‌شود.

دبیر علمی این همایش درباره میهمانان حاضر در همایش اظهار داشت: اولریش مازرولف از آلمان، چارلز ملویل از انگلستان، جلیل‌ دوست‌خواه، محمود امیدسالار و منصور رستگارفسایی از جمله افرادی اند که در این همایش به ایراد سخنرانی می‌پردازند. همچنین میهمانانی از تاجیکستان و افغانستان نیز در این همایش حضور دارند.

وی افزود: برپایی نمایشگاهی از محصولات فرهنگی مرتبط با شاهنامه، کتاب‌های منتشر شده در این حوزه و تعدادی از نسخه‌های نفیس شاهنامه از جمله برنامه‌های بخش جنبی این همایش است.

یاحقی به چاپ کتاب خلاصه مقالات این همایش اشاره و تصریح کرد: از حدود 30 شاهنامه‌پژوه برای ارائه مقاله در این همایش دعوت صورت گرفته و خلاصه مقالات این افراد همراه با متن کامل مقالات برتر در کتابی منتشر و در همایش ارائه می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: همچنین دو کتاب دیگر به مناسبت این همایش منتشر می‌شوند. مجموعه مقالات منتشر شده در دانش‌نامه زبان و ادبیات فارسی و مجموعه مقالات و یادداشت‌های «نامه فرهنگستان» عنوان این دو کتابند.

«همایش هزاره شاهنامه» در روزهای شنبه و یکشنبه (24 و 25 اردیبهشت) در محل بنیاد ایران‌شناسی واقع در تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی، برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط