دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
تجدیدچاپی‌های مقربین در نمایشگاه کتاب

شهاب مقربین هشتمین مجموعه شعرش را با عنوان «کسی به در کوبید» آماده انتشار دارد. از این شاعر همچنین تجدید چاپ سه دفتر شعر پیشین او در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود.\

مقربین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال تجدید چاپ چند دفتر پیشین من ارائه می‌شود.

وی به عنوان این مجموعه‌ها اشاره و تشریح کرد: چاپ دوم «این دفتر را باد ورق خواهد زد» و چاپ سوم «کنار جاده بنفش کودکی‌ام را دیدم» توسط انتشارات آهنگ دیگر و چاپ دوم «سوت زدن در تاریکی» توسط نشر چشمه آثاری هستند که در نمایشگاه امسال ارائه می‌شوند.

«اين دفتر را باد ورق خواهد زد» سال 1387 و در 100 صفحه به چاپ رسید. این مجموعه 50 قطعه شعر با نگاه اجتماعی و فلسفی را دربرمی‌گیرد. مقربین معتقد است این مجموعه به مفاهیم مرتبط با هستی‌شناسی، مسائل درونی و تنهایی انسان می‌پردازد. به عبارت دیگر، این نگاه هستی‌شناسانه، نگاهی به وضعیت انسان معاصر است.

«کنار جاده بنفش کودکی‌ام را دیدم» نیز سال 1382 و در 96 صفحه به چاپ رسید.

مقربین پیش‌تر درباره این مجموعه شعر گفته بود: «این دفتر فضای شعری متفاوتی دارد و با استفاده از فضاهای شعری مفاهیمی خاص را القا می‌کند.»

«سوت زدن در تاریکی» هفتمین مجموعه شعر مقربین است که در 176 صفحه گردآوری شد و سال گذشته به چاپ رسید. شاعر پایان‌بندی غافل‌گیرکننده سروده‌های این مجموعه را دلیل تفاوت آن با مجموعه‌های پیشینش می‌داند.

این دفتر 100 قطعه شعر سپید را شامل می‌شود که از آذر سال 86 تا مهر 88 سروده شده‌اند. مضمون اشعار این دفتر نیز همانند دفترهای پیشین مقربین تنهایی انسان معاصر است. اما تفاوت‌هایی در ساختار شعرهای آن احساس می‌شود که برای نخستین‌بار توسط شاعر در سروده‌هایش به‌کار گرفته‌ شده است.

«کسی به در کوبید» سروده‌های مقربین از سال 87 تا پایان سال 89 را شامل می‌شود. این دفتر نیز از نظر ساختار و مضمون نیز ادامه کارهای پیشین او به حساب می‌آید و فرم جدیدی را در این شعرها تجربه نکرده است.

وی در پایان و با تاکید بر این موضوع که نمی‌تواند تقسیم‌بندی ویژه‌ای برای مضامین اشعارش داشته باشد اظهار داشت: به‌طور کلی سرود‌های من مشخصه‌هایی دارند که در تمامی مجموعه‌هایم دیده می‌شود. اما گاهی برخی از این شاخصه‌ها در یک دفتر پررنگ‌تر و در دفتر دیگر کم‌رنگ‌تر خود را نشان می‌دهد.

گردآوری اشعار این مجموعه به پایان رسیده و تا پایان امسال به چاپ می‌رسد. البته ناشر نهایی آن هنوز مشخص نشده است.

شهاب مقربین در سال ۱۳۳۳ در اصفهان متولد شد و سرودن شعر را از دهه پنجاه آغاز کرد. از او پنج مجموعه شعر چاپ شده و کتاب «رویاهای کاغذی‌ام» نیز در برگیرنده گزیده شعرهای اوست.

«اندوه پروازها»، «گام‌های تاریک و روشن»، «کلمات چون دقیقه‌ها»، «کنار جاده بنفش کودکی‌ام را دیدم»، «این دفتر را باد ورق خواهد زد»، «رویاهای کاغذی‌ام»(گزیده شعرها) و «سوت زدن در تاریکی» مجموعه شعرهایی است که تاکنون از این شاعر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط