جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
نشر «شرح لمعات سید عبدالله برزش آبادی مشهدی» در هند

مرکز تحقیقات فارسی دهلی‌نو در راستای حفظ و احیای نسخ خطی فارسی کتاب «شرح لمعات سید عبدالله برزش آبادی مشهدی» را با تصحیح و تحشیه استاد اکبر ثبوت در هند منتشر كرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايراني(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، کتاب لمعات اثر شیخ فخرالدین ابراهیم ابن بزرگمهر (شهریار) همدانی متخلص به عراقی (609 همدان ـ 688 دمشق) است. 

این کتاب را عراقی هنگامی که به روم و نزد شیخ صدرالدین قونوی فصوص الحکم را می‌خواند، در 28 لمعه در مراتب عشق بر اساس و روش سوانح العشاق احمد غزالی نوشت.

این اثر با همه فشردگی، کتابی است که بسیاری از بزرگان مانند صاین الدین علی ترکه، عبدالرحمان جامی و ... بر آن شرح نوشته‌اند. یکی از شروح قابل اعتنا که تاکنون به چاپ نرسیده بود و متعلق به قرن نهم بود، شرح سید عبدالله برزش آبادی مشهدی طوسی است. وی از بزرگان عرفان و تصوف و خود صاحب پیروان فراواني بود كه سند خرقه‌اش به شاه قاسم انوار می‌رسید. 

مصحح کتاب در بخشی از مقدمه درباره چاپ این اثر نوشته است: «شرح لمعات که سال 864 هجری تالیف شده و تنها یک نسخه از آن در کتابخانه گنج بخش پاکستان سراغ داریم و با این که به دست دادن متنی مصحح و مطلوب از روی یک نسخه ـ آن هم نسخه‌ای بعضا ناخوانا و با افتادگی‌ها و اغلاط فراوان ـ امکان‌پذیر نیست، اما برای احیای یک اثر ذی قیمت عرفانی فارسی، همان نسخه را رونویس و با مقابله با لمعات و منابع دیگر، در حد امکان آن را تصحیح کردیم ..." 

کتاب «شرح لمعات سید عبدالله برزش آبادی مشهدی» در 192 صفحه رقعی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها