چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
نگارش قرآن بر اساس خط بابري

خط بابري از جمله خطوط كهن ايراني است كه تنها يك نسخه از آن برجاي مانده است. پژوهشگر حوزه دين و قرآن با هدف احياي اين خط كه متعلق به قرن 10 هجري است و حفظ ميراث ايرانيان با آموزش يكي از خوشنويسان جوان، سفارش نگارش نسخه‌اي قرآني بر اساس خط بابري را داده است.\

مهدي قرباني، نويسنده و محقق، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، خط بابري را خط ابداعي بابرشاه گوركاني خواند و اظهار داشت: ‌ظهيرالدين محمد بابر پادشاه(937 هجري قمري) موسس سلسله تيموري هند(فرزند عمر شيخ‌بن سلطان ابوسعيدبن محمدبن ميران تيمور گوركان) موسس سلسله گوركاني است. او آثاري در زمينه‌هاي گوناگون دارد و مبدع خط بابري محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: بر اساس يافته‌هاي استاد گلچين معاني، بابر پس از هرج و مرجي كه در پي مرگ شاه اسماعيل در ايران ايجاد شد، به اين سرزمين آمد و شهر مرزي قندهار را تصرف كرد. يكي از كارهاي وي كه جنبه تفنن داشت و مقبوليت نيافت، اختراع خط بسيار دشوار بابري بود. 

بر اساس يافته‌هاي قرباني، از اين خط ابداعي تنها يك نسخه قرآني(قرآن شماره 50) در موزه آستان قدس رضوي وجود دارد كه پس از مدت‌ها توسط يكي از خوشنويسان رمزگشايي شد. 

نويسنده كتاب «راز و نياز با خدا» با اشاره به اين كه براي حفظ و احياي اين ميراث كهن(خط بابري) كه تنها يك نمونه از آن در دنيا وجود دارد، سفارش نگارش نسخه‌اي قرآني را به خوسنويسي جوان به نام «نيلوفر گلاب‌گير» داده است، گفت: با هدف نشر معارف اسلامي و حيات‌بخشي به متون كهن، تدابيري انديشيده شد تا اين خوشنويس جوان، تحت نظر يكي از خوشنويسان سرشناس شهر مشهد آموزش ببيند، سپس جزء سي‌ام قرآن مجيد را به خط بابري بنويسد. 

او عنوان كرد: اكنون كتابت اين اثر به خط بابري به پايان رسيده و اين خوشنويس در حال نوشتن آيات همان سوره‌ها به خط عربي است. پس از اتمام اين بخش تصميم داريم ترجمه فارسي و انگليسي آيات را نيز به اين نسخه بيفزاييم و با انتشار آن در قالب اثري نفيس، زمينه‌ معرفي اين خط را به جهانيان فراهم كنيم.

مدير مسوول انتشارات قاف مشهدالرضا(ع) يادآور شد: پيش‌بيني مي‌كنم تا زمان فرارسيدن ماه مبارك رمضان اين اثر از سوي انتشارات قاف مشهدالرضا(ع) آماده چاپ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط