شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
لزوم توجه بيشتر پژوهشگران دفاع‌مقدس به مناطق غرب كشور

رييس مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس از كم‌‌كاري نويسندگان درباره وضعيت و نقش مناطق ايلام و كرمانشاه در دوران جنگ گفت و افزود: احساس نياز متقابل بين محققان و فرماندهان قرارگاه‌هاي اين مناطق، يكي از تاثيرات ملموس سفر نويسندگان و هنرمندان به مناطق يادماني بود./

دكتر حسين اردستاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، بازخورد سفر نويسندگان و هنرمندان عرصه دفاع‌‌مقدس را به مناطق يادماني غرب كشور مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: اين سفر 3 اثر ملموس در حوزه فعاليت‌هاي تحقيقاتي دفاع‌مقدس داشته است. اول اين‌كه رويكرد پژوهشي ما نسبت به استان‌هاي ايلام و كرمانشاه مشخص شد. در واقع، چارچوب و نگاه كُلي ما در اين زمينه، به دست آمد و اين رويكرد در آينده‌اي نزديك با محققان مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس در ميان گذاشته خواهد شد.

وي ادامه داد: احساس نياز و همكاري متقابل بين محققان و نيروها و فرماندهان قرارگاه‌ها و منطقه، فرصت مغتنمي است كه پشتوانه محلي ما را شكل داده است. همچنين بهره‌برداري نويسندگان و هنرمندان، يكي ديگر از تاثيرات ملموس اين سفر تحقيقاتي بوده است.

نويسنده كتاب "جنگ ایران و عراق، رویارویی استراتژی‌ها" با اشاره به كم‌‌كاري نويسندگان درباره وضعيت و نقش مناطق ايلام و كرمانشاه در دوران دفاع‌مقدس، خاطرنشان كرد: با يك نگاه كلان به 8 سال دفاع‌مقدس، درمي‌يابيم كه هر نقطه جغرافيايي كشور كه در طول جنگ تحولاتي را در پي داشته، بايد مدنظر پژوهشگران قرار گيرد.

رييس مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس تاكيد كرد: مقوله‌هايي مانند نقش فرماندهان، شهيدان و حتي عشاير مناطق ايلام و كرمانشاه در طول جنگ، زماني يك امر ذهني بوده كه پس از اين سفر، عينيت يافته و موضوع پژوهش‌هاي آينده قرار خواهد گرفت.

اردستاني در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا مبني بر تاثير بازخواني نبردهاي دفاع‌مقدس بر تقويت داستان‌نويسي جنگ اظهار داشت: هيچ امري بدون مصداق بيروني شكل نمي‌گيرد و تخيل نيز از اين قاعده مستثني نيست. تخيل در نهايت، به واسطه تحقق يك موضوع خارجي پديدار مي‌شود و بازديد از مناطق جنگي، در داستان‌نويسي اهالي قلم، موثر خواهد بود.

اين راوي جنگ افزود: مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس در سفرهاي آينده، رمان‌نويسان، هنرمندان، استادان دانشگاه و مديران پژوهشي بيشتري را با خود همراه خواهد كرد تا از طريق تمركز بر سطح نخبگان كشور، شاهد تاثيرگذاري در عرصه ملّي باشيم. 

جمعي از هنرمندان، نويسندگان، فرماندهان و راويان دوران دفاع‌مقدس از 21 تا 25 فروردين ماه 90، ميهمان مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس براي بازديد از مناطق يادماني غرب كشور بودند.

معرفي و تبيين نقش راويان جنگ در صحنه نبرد، يكي از مهم‌ترين اهداف مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌‌مقدس در اين سفر بوده تا فرماندهان و راويان ويژه هر يك از آن‌ها در عمليات‌هاي غرب كشور در سال های جنگ، در كنار هم قرار گيرند و نبردها در حضور نويسندگان تشريح شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط