یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷
جلد دوم «تاريخ هنر معاصر جهان» تدوين شد

عليرضا سميع‌آذر، مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنری، از تدوين و چاپ جلد دوم مجموعه «تاريخ هنر معاصر جهان» با عنوان «پست‌مدرنيسم انتقادي» خبر داد.\

سميع‌آذر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: جلد نخست اين مجموعه با عنوان «اوج و افول مدرنيسم» در سال 88 منتشر شده است. جلد دوم نیز حدود پنج ماه ديگر با عنوان «پست مدرنيسم انتقادي» از سوي نشر نظر روانه بازار كتاب مي‌شود.

وي ادامه داد: جلد دوم دو سر فصل مهم با عنوان‌های «هنر مفهومي» و «هنر مينيماليسم» دارد. در فصل نخست ريشه مفهوم‌گرايي در هنر سده بيستم، هنر و زبان، نشانه‌شناسي در هنر، رويكردهاي پسا مفهومي، هنر بدني (بادي آرت)، ‌هنر اجرا و ويديو آرت بررسي و پژوهش شده است. 

سميع‌آذر افزود: زيبايي‌شناسي مينيماليسم، هنرمندان مينيماليسم، رويكردهاي پست مينيماليستي، هنر فرايندي و هنر زميني مباحثي است كه در فصل دوم تشريح و بررسي شده است.

وي در حال حاضر مشغول ويرايش نهايي اين كتاب است و عمده مباحث مجموعه «تاريخ هنر معاصر جهان» را به دانشجويان موسسه ماه مهر آموزش مي‌دهد. 

سميع‌آذر توضيح داد: نوشتن تاريخ هنر معاصر جهان از پنج سال پيش آغاز شده و جلد سوم آن تا دو سال آينده آماده چاپ خواهد شد. 

وي با توجه به تحصيلات و تخصص خود تاليف اين مجموعه كه ممكن است به پنج جلد برسد را آغاز كرده است و اين كار را ضروري مي‌داند. 

علیرضا سمیع آذر، متولد سال 1340 در تهران، در سال 1369 در رشته معماری از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در سال 1375 در همین رشته دکترای خود را از دانشگاه مرکزی انگلستان دریافت کرد. وي از سال 1377 تا 1384 ریاست موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت و هم اکنون بیشتر وقت خود را به آموزش و تالیف می‌گذراند. 

سمیع‌آذر در سال 1382 از سوی باشگاه ملی هنرهای آمریکا به دليل کسب دستاوردهایی در عرصه هنر موفق به دریافت مدال طلا شد. وی سپس نشان افسری هنر و ادبیات دولت فرانسه را دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط