چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
برنامه‌های «همایش ملی عطار» در روز بزرگداشت عطار نیشابوری

«همایش ملی عطار نیشابوری» به مناسبت ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار، در سالن اجتماعات فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار می‌شود. دکتر رضا اشرف‌زاده دبیر همایش در گفت‌وگو با ایبنا برنامه‌های آن را تشریح کرد.

رضا اشرف‌زاده، دبیر این همایش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این همایش به صورت دو روزه و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه(24 و 25) برگزار می‌شود. ارائه مقالات علمی در صبح روز دوم از ساعت 9 صورت می‌گیرد.

وی به اسامی سخنرانان این همایش اشاره و تصریح کرد: محور کلی مقالات، عطار و آثار اوست و بخش علمی همایش به موضوع ویژه‌ای اختصاص نیافته است. محمد یوسف نیری، حسن ذوالفقاری، مهرآفاق بای‌بوردی و احمدی، چهار سخنران این همایش هستند.

دبیر این همایش ادامه داد: گل‌افشانی مقبره عطار، شب شعر، اجرای موسیقی و برپایی نمایشگاه کتابی از آثار منتشر شده درباره عطار از دیگر بخش‌های این همایش هستند.

قرآن و روایات در آثار عطار
وی از تالیف کتابی درباره عطار خبر داد و گفت: در این کتاب با عنوان «پیر اسرار و کلام نور»(فرهنگ کاربرد آیات و روایت در آثار عطار نیشابوری) به میزان به‌کارگیری عطار از آیات قرآنی و روایت پرداخته‌ام. کتاب توسط انتشارات انجمن مفاخر خراسان به چاپ رسید.

اشرف‌زاده در پایان افزود: این کتاب همزمان با روز بزرگداشت عطار و در این همایش رونمایی می‌شود.

آیین گشایش «همایش ملی عطار نیشابوری»، از سوی انجمن مفاخر استان خراسان، چهارشنبه(24 فروردین) از ساعت 17 و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار و جمعی از مسوولان و استادان زبان و ادبیات فارسی برگزار می‌شود.
 
فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری(۵۴۰ قمری - ۶۱۸ قمری)، از عارفان و شاعران ایرانی در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری قمری است. او در سال ۵۴۰ هجری مطابق با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور متولد ‌شد.

نام او «محمد»، لقبش «فریدالدین» و کنیه‌اش «ابوحامد» بود و در شعرهایش بیشتر عطار و گاهی نیز فرید تخلص کرده‌ است.

او داروسازی و عرفان را از شیخ مجدالدین بغدادی فرا گرفته ‌بود و به عطاری و درمان بیماران می‌پرداخت.

۲۵ فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به نام عطار نیشابوری نامگذاری شده است و هر سال مراسم بزرگداشت این شاعر و عارف نامی در این روز در شهر نیشابور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط